Program revitalizácie železníc má byť pre vládu prijateľný

Program revitalizácie železníc má byť pre vládu prijateľný
Ilustračné foto: SITA/APBRATISLAVA

Program revitalizácie železničných spoločností je podľa štátneho tajomníka ministerstva dopravy Arpáda Érseka (Most-Híd) zodpovedne pripravený a je v takej podobe, že by mal byť pre vládu prijateľný. Informoval o tom v utorok agentúru SITA v rámci prvého dňa 7. Fóra koľajovej dopravy v Bratislave. Érsek nechcel predbiehať rozhodnutie vlády, ktorá bude o revitalizačnom programe pre železnice rokovať na stredajšom zasadnutí. Štátny tajomník je osobne proti tomu, aby bolo v rámci Operačného programu Doprava presunutých z rozvoja infraštruktúry integrovaných dopravných systémov na výstavbu diaľnic 250 mil. eur. "Nie je to rozhodnuté, ale myslím si, že zo železníc by peniaze nemali odísť. Najprv musíme čerpať peniaze, ktoré sú teraz, tie musíme použiť. Až potom môžeme peniaze, ktoré nebudú použiteľné pre časovú tieseň alebo nepripravenosť, presunúť na diaľnice," dodal Érsek.

Érsek vo vystúpení na konferencii pripomenul, že železnice boli sedemnásť rokov na pokraji záujmu verejnosti. "Armáda železničiarov prežívala, vedenie sa skôr staralo, ako riešiť obstarávania, na rozvoj sa zabúdalo. Výsledkom takého správania je dlh 1 mld. eur. V takom stave sme v júli prebrali železnice. Máme dve možnosti - nechať železnice padnúť, alebo ich ozdraviť. Rozhodli sme sa pre druhú, ťažšiu cestu," povedal štátny tajomník rezortu dopravy v úvode stretnutia odborníkov o rozvoji železničnej dopravy. Vyslovil zároveň nádej, že vláda nájde pochopenie a podporí snahu o ozdravenie železníc. Za dôležité označil, aby sa na železnice presunula doprava z preplnených ciest, aby boli nosným prvkom dopravnej politiky a ich stav zodpovedal súčasnosti. Revitalizácia pre to vytvára nové príležitosti. Ak šanca na opätovné naštartovanie železníc nebude využitá, neskôr už podľa Érseka zrejme nebude. Pripravované zmeny, dodal, sú najzásadovejšou reformou železníc od elektrifikácie tratí.

Rezort dopravy podľa Érseka nechce, aby Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. padla a s ňou aj tisíce jej pracovníkov, preto hľadá možnosti zvýšenia prepravy tovarov a vytvárania partnerstva s veľkými hráčmi, napríklad na Ukrajine či v Rusku. "Znížili sme od začiatku tohto roka poplatok za železničnú dopravnú cestu, ktorý bol najvyšší v Európskej únii. Slovensko kvôli tomu dopravcovia obchádzali. Dnes sme na úrovni porovnateľnej s priemerom EÚ. Železnice Slovenskej republiky pokračujú v modernizácií tratí," povedal ďalej Érsek s tým, že modernizácia železníc na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu bude pokračovať na sever po Žilinu.

Osobná doprava na železnici sa od budúceho roka otvorí súkromným dopravcom, keď spoločnosť RegioJet začne prevádzkovať prepravu na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno. O desať rokov by mohli súkromní dopravcovia prevádzkovať asi tretinu objemu osobnej železničnej prepravy. Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. od konca minulého roka využíva prvý nový poschodový vlak, druhý pribudne v pondelok 21. marca a ďalších dvanásť do konca tohto roka.

© WEBNOVINY

pošli na vybrali.sme.sk
Súvisiace články:
SaS nepodporí účasť SR v eurovale 2
Strana Sloboda a Solidarita (SaS) pri hlasovaní v slovenskom parlamente nepodporí účasť Slovenska v európskom stabilizačnom mechanizme (tzv. eurovale 2). Na tlačovej besede to uviedol predseda strany
Začal tender na stavebný dozor pri stavbe D1 Fričovce-Svinia
Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. vyhlásila verejnú súťaž na činnosť stavebného dozoru pre výstavbu vyše 11-kilometrového úseku diaľnice D1 Fričovce - Svinia. Predpokladaná cena za výkon činnos
Svetová banka prognózuje SR postupné zrýchľovanie rastu
Slovensko by malo zostať medzi lídrami nových členských štátov Európskej únie (EÚ10) v hospodárskom raste. Vyplýva to zo štúdie Svetovej banky, podľa ktorej by slovenská ekonomika mala v tomto roku st
Súd odmietol ochrániť Tipos pred veriteľmi
Okresný súd Bratislava I odmietol národnú lotériovú spoločnosť Tipos chrániť pred veriteľmi. Podľa informácií zverejnených v obchodnom vestníku totiž návrh Tiposu na povolenie reštrukturalizácie firmy
Yahoo v prvom kvartáli zarobila 17 centov na akciu
Internetová spoločnosť Yahoo Inc svojím ziskom za prvý štvrťrok prekonala očakávania analytikov. Firma za január až marec dosiahla čistý zisk 223 mil. USD čiže 17 centov na akciu. V rovnakom kvartáli

Kurzový lístok ECB

Britská libra 0.8936 1.07 %
Získajte najvýhodnejší kurz >>

Škola investora

ako-vybrat-podielovy-fondAk ste sa rozhodli pre investovanie do podielových fondov, pravdepodobne sa trápite otázkou, ktorý fond si vybrať. V dnešnej dobe je na...
preco-su-korporatne-dlhopisy-tak-oblubeneInvestori v tomto období s pretrvávajúcou nízkou návratnosťou investícií potrebujú starostlivo prehľadať finančné trhy, aby našli na...
nejvyznamnejsi-evropsti-spravci-etfNabídka evropských burzovně obchodovaných fondů v posledních letech výrazně rostla. S rozrůstající se řadou fondů rostl nejen celkový objem...