Niečo, čo sa ešte pred rokom zdalo nepredstaviteľné sa stalo skutočnosťou – spred medzi ropu Brent a WTI, ktorý sa tradične pohyboval v záporných hodnotách, dnes dosiahol úroveň historických maxím - $23. Čo je dôvodom toho, že menej kvalitná „európska“ ropa je o pätinu drahšia ako ropa americká? Bude rozširovanie spredu pokračovať? Na tieto otázky skúsil odpovedať Goldman Sachs.
Za posledné tri mesiace sa spred medzi WTI a Brent pohyboval v pásme $10-$15, no začiatkom tohto týždňa prepadol pod $20. Zdá sa však, že tento krát za to nemôže Cushing v Oklahome. Je síce pravdou, že do veľkej miery môže za spred počas tohto roku práve skladisko ropy v americkom Cushingu, no štrukturálne problémy na americkom trhu s ropou nevysvetľujú posledné pohyby.
Na to, aby sme pochopili, kde leží problém, poďme si k cene ropy Brent a WTI zakomponovať aj ropu ďalšiu –LLS. Na rozdiel od stredozemnej WTI je LLS cena ropy na pobreží USA, čiže ropa prepravovateľná tankermi. Budeme tak porovnávať rozdiel medzi ropou Brent a LLS (ropa európska a americká) a ropou LLS a WTI (americká ropa oceánska a vnútrozemská).
LLS a WTI
Zásoby ropy v Cushingu ostávajú vysoké a podporujú diskont ceny WTI k LLS. Vo februári tohto roku dosiahli hodnoty spredu medzi LSS a WTI historické minimá, čo bolo spôsobené otvorením ropovodu Keystone, ktorý dodával ropu do oblasti. Zásoby v Cushingu dosiahli v apríli hodnotu 41,9 milióna barelov a za posledné týždne poklesli na úroveň k 40 mil. barelov. No úložná kapacita ropy v Cushingu rastie. Na konci marca bola voľná kapacita 57,9 milióna barelov, čo robí využitie skladovacích priestorov na 81%. Takže rozhodne to nie je nedostatkom voľnej kapacity, čo zväčšuje rozdiel medzi ropami Brent a WTI. Situáciu na sprede medzi LLS a WTI ukazuje priložený graf:
LLS a Brent
Problémom sa stal spred medzi cenou ropy Brent a LLS. Vývoj tohto spredu ukazuje priložený graf:
Goldman Sachs predpokladá, že tento spred nie je udržateľný po viac ako niekoľko mesiacov. Dôvodom je, že je možné robiť fyzickú arbitráž medzi ropou americkou a európskou, čiže využívať ropu z miesta nadbytku a predávať ju v Európe. Práve náklady na jej prevoz na úrovni $3-$4 by mali byť hraničnými hodnotami rozšírenia tohto spredu a zabezpečovať tak, že spred sa bude zužovať. Avšak tento scenár nie je samozrejmosťou.
Možný vývoj
Najpravdepodobnejším scenárom je, že súčasné nerovnováhy na svetovom trhu sa budú postupne znižovať. Tie sú spôsobené problémami s dodávkou líbyjskej ropy, údržba plošín v Severnom mori a výpadok nigérijskej ropy. Zvýšenie produkcie saudsko-arabskej ropy a možnosť arbitráže medzi LLS a BRENT by mohlo prispieť k zníženiu spredu k normálnym hodnotám. Úroveň nad $20 by tak nemusela byť dlhodobo udržateľná.
No existujú riziká tohto scenára, a to najmä fakt, že problémy s dodávkou ropy a dopytom po nej sú štrukturálneho charakteru. Dopyt zo strany rozvíjajúcich sa krajín je silný a môže naďalej rásť, pričom ekonomický rast v rozvinutých krajinách (USA) bude pravdepodobne klesať. To znamená, že budú pretrvávať tlaky na dlhodobo vysoký rozdiel medzi cenami Brent a WTI. Goldman preto očakáva, že spred sa dlhodobo neudrží nad $20, no jeho pokles je stále limitovaný pásmom $14-$18.
Autor: Ronald Ižip | TRIM Broker, a.s. | www.trimbroker.com
Britská libra | 0.7231 | 19.71 % |