Zľava v prvom balíku PPP bola menej ako 5 %

Zľava v prvom balíku PPP bola menej ako 5 %
Foto: SITA/Tomáš Benedikovič BRATISLAVA

Ponúkané ústupky konzorcia, ktoré malo stavať a prevádzkovať úseky diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom, boli na strane vlastných výdavkov menej ako päť percent. V reakcii na tvrdenia predsedu predstavenstva firmy Doprastav, a.s. Ivana Šestáka o tridsaťpercentnej zľave to uviedlo Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR. Ponuka konzorcia bola pritom podľa rezortu len indikatívna.

"Je zaujímavé, že zľava, ktorú dalo združenie Slovenské diaľnice vo výške zhruba 30 percent z celkovej ceny, bola zmetená zo stola. A dnešná zľava, ktorá sa údajne pohybuje od 22 do 30 percent, sa považuje za veľký úspech ministerstva dopravy,“ uviedol v piatok pre denník SME Šesták z firmy Doprastav, ktorá bola členom konzorcia Slovenské diaľnice.

Konzorcium, ktorého členmi sú popri Doprastave aj žilinský Váhostav či francúzsky Bouygues, malo stavať úseky medzi Martinom a Prešovom v takzvanom prvom balíku PPP projektov, zmluvu však obe strany napokon nepodpísali. Oproti tomu koncesionárska spoločnosť Žilinská diaľnica, s.r.o. na posledných rokovaniach s ministerstvom dopravy o podmienkach financovania projektu v treťom balíku PPP navrhla 30-percentné zníženie nákladov na výstavbu a prevádzku vzhľadom na priaznivý vývoj ceny peňazí a rokovania s ňou pokračujú. "Zo strany predstaviteľa Doprastavu považujeme porovnávanie nezáväznej ponuky konzorcia k prvému balíku PPP so záväznou ponukou, ktorú rokovaniami dosiahlo ministerstvo v prípade tretieho balíka, za porovnávanie hrušiek s jablkami,“ uviedol v reakcii na medializované informácie riaditeľ odboru pre vzťahy s verejnosťou Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Ľubomír Tuchscher.

Ministerstvo sa ohradilo aj voči vyjadreniam, podľa ktorých rozhodnutie ďalej nepokračovať v rokovaniach o prvom balíku PPP má dopad na 5 tis. pracovných miest. “Bola to práve spoločnosť Doprastav, ktorá ohlásila hromadné prepúšťanie ešte pred termínom parlamentných volieb,“ uvádza sa v reakcii rezortu. Podľa Šestáka pritom išlo pri zrušení zákazky jeho konzorcia o politický revanš.

Ministerstvo zároveň tvrdí, že rozhodnutím o nepokračovaní v prvom balíku PPP a "rozdelením nezmyselne veľkého balíka“ sa uvoľňuje možnosť rýchlejšieho stavania už od jari budúceho roka. “Považujeme za dôležité dopovedať, že v prípade dohody koncesionára s ministerstvom dopravy o prvom balíku PPP by vzhľadom na záväzky spojené s potrebou ďalších rokovaní a európskymi pravidlami pre štátne záruky nebolo možné stavať a ani vykonávať predčasné práce skôr ako v lete 2011,“ uviedol rezort dopravy v reakcii.

V prípade prvého balíka PPP, cez ktorý mala koncesionárska spoločnosť Slovenské diaľnice, a.s. postaviť a prevádzkovať päť úsekov D1 medzi Martinom a Prešovom, rezort dopravy začiatkom septembra nepredĺžil šiesty termín uzatvorenia projektu pre chýbajúce zabezpečenie financovania. "Redukcia v základnej cene na úrovni maximálne 3 % bola naozaj veľmi nízka oproti cene, aká bola stanovená štvrtým dodatkom. Namiesto zníženia ceny, keďže sa predĺžili termíny, zmäkčili podmienky, prevzali riziká, definovala štátna garancia, cena za dostupnosť narástla a veľmi významne," zdôvodnil tento týždeň minister dopravy Ján Figeľ, prečo ministerstvo neprijalo návrh na zníženie ceny aj v prvom balíku PPP.

Podľa neho bolo toľko dôvodov na požadovanie významnej redukcie, že jednoznačne obhajovali oprávnený záujem Slovenska, aby to bolo výhodné aj pre štát, nielen pre firmy a banky. Keďže sa tak podľa ministra dopravy nestalo a financovanie projektu nebolo zabezpečené, rezort nechcel ísť do ďalších rizík, predlžovania termínov a tým zdržiavania celej výstavby diaľnice.

Vysúťažená cena na realizáciu tretieho projektu PPP na D1 pri Žiline predstavuje 4,204 mld. eur bez dane z pridanej hodnoty. Ide o cenu za projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu štyroch úsekov diaľnice v dĺžke 30,7 kilometra: Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka (11,3 km), Lietavská Lúčka - Višňové (5,4 km), Lietavská Lúčka - Žilina (5,9 km) a Višňové - Dubná Skala (8,1 km).

© WEBNOVINY

pošli na vybrali.sme.sk
Súvisiace články:
SaS nepodporí účasť SR v eurovale 2
Strana Sloboda a Solidarita (SaS) pri hlasovaní v slovenskom parlamente nepodporí účasť Slovenska v európskom stabilizačnom mechanizme (tzv. eurovale 2). Na tlačovej besede to uviedol predseda strany
Začal tender na stavebný dozor pri stavbe D1 Fričovce-Svinia
Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. vyhlásila verejnú súťaž na činnosť stavebného dozoru pre výstavbu vyše 11-kilometrového úseku diaľnice D1 Fričovce - Svinia. Predpokladaná cena za výkon činnos
Svetová banka prognózuje SR postupné zrýchľovanie rastu
Slovensko by malo zostať medzi lídrami nových členských štátov Európskej únie (EÚ10) v hospodárskom raste. Vyplýva to zo štúdie Svetovej banky, podľa ktorej by slovenská ekonomika mala v tomto roku st
Súd odmietol ochrániť Tipos pred veriteľmi
Okresný súd Bratislava I odmietol národnú lotériovú spoločnosť Tipos chrániť pred veriteľmi. Podľa informácií zverejnených v obchodnom vestníku totiž návrh Tiposu na povolenie reštrukturalizácie firmy
Yahoo v prvom kvartáli zarobila 17 centov na akciu
Internetová spoločnosť Yahoo Inc svojím ziskom za prvý štvrťrok prekonala očakávania analytikov. Firma za január až marec dosiahla čistý zisk 223 mil. USD čiže 17 centov na akciu. V rovnakom kvartáli

Kurzový lístok ECB

Britská libra 0.7376 18.10 %
Získajte najvýhodnejší kurz >>

Škola investora

kto-obchoduje-na-forexeForexový trh je decentralizovaným trhom, to znamená že obchodné transakcie sa neuskutočňujú na nejakej burze, ale priamo medzi jednotlivými...
co-je-burzovy-indexBurzové indexy majú nezastupiteľnú úlohu. Investor dokáže podľa nich určiť aká nálada panuje na burze.Každý investor by mal poznať...
cena-na-devizovych-trhoch-nie-je-len-otazkou-spreadovNiektorí makléri ponúkajúci sprostredkovanie obchodov na burze radi zdôrazňujú, aké nízke spready ponúkajú a snažia sa tak nalákať nových...