Železniciam by bez ozdravného plánu hrozil bankrot

Železniciam by bez ozdravného plánu hrozil bankrot
Foto: SITA/Richard NemecBRATISLAVA

Bez prijatia opatrení na ozdravenie troch zadlžených štátnych železničných spoločností by im podľa ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Jána Figeľa (KDH) hrozil bankrot. Revitalizačný program pre železničné spoločnosti, ktorý rezort predložil do medzirezortného pripomienkového konania, nie je o prepúšťaní pracovníkov, ale o zachraňovaní pracovných miest a zvyšovaní efektívnosti ich činnosti, aby mohli v priebehu dvoch až troch rokov hospodáriť bez straty, informoval Figeľ na piatkovej tlačovej besede o ozdravnom pláne pre železnice. Súčasný stav v železničnom sektore je podľa neho ďalej neudržateľný.

V tomto a ďalších dvoch rokoch by malo podľa programu zo všetkých troch železničných spoločností odísť približne 5 tis. zamestnancov, pričom v administratíve sa to bude týkať okolo 1 200 pracovníkov. Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. uvažuje do začiatku budúceho roka o postupnom uvoľnení 1 800 ľudí. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) majú v tomto a do konca budúceho roku prepustiť 2 700 pracovníkov. Zo Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), a.s. by malo odísť postupne od tohto do začiatku roka 2014 spolu 621 zamestnancov. V tomto roku možno tiež očakávať zvýšenie cestovného v osobnej železničnej doprave. Podľa generálneho riaditeľa sekcie železničnej dopravy a dráh na ministerstve dopravy Jiřího Kubáčka sa bude zvyšovať do vzdialenosti 50 kilometrov.

"Nevyhneme sa však aj istým prepúšťaniam na úrovni prevádzky, ale to súvisí s optimalizáciou výkonov. Nebudeme prepúšťať plošne, ale iba tam, kde je skutočná prezamestnanosť," upozornil Figeľ. Podľa neho je tento krok nepríjemný, má sociálne dopady, je však nevyhnutný, čo chápu aj predstavitelia odborov. "Nechceme posielať ľudí na ulicu, všetko je sprevádzané sociálnymi programami v jednotlivých firmách a zároveň v spolupráci s ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny a úradmi práce," povedal Figeľ o pripravovanom prepúšťaní. Zdôraznil pritom, že pri poklese objednaných dopravných výkonov v osobnej doprave na železnici o 2,1 mil. na 30,3 mil. vlakokilometrov ročne štát bude prvý raz platiť všetko, čo si objednal. Nebude tak prehlbovať štátom neuhradenú stratu osobného dopravcu za dohodnuté výkony.

Plán revitalizácie železničných spoločností je podľa predsedu strany Smer-SD Roberta Fica prejavom neschopnosti, neprofesionality a asociálnosti tejto vlády. Nepovažuje ho za plán revitalizácie, ale za plán likvidácie ľudí, tratí a cestujúcich. Vláda mala podľa neho predložiť projekty na zvyšovanie tržieb železníc, projekty na medzinárodnú spoluprácu železníc so zahraničím a dôležitú úlohu by zohrával aj projekt širokorozchodnej železnice. "Namiesto toho, aby ponúkli tieto projekty, prichádzajú s typickým pravicovým riešením. Vyšmariť päťtisíc ľudí, zrušiť trate a zvýšiť cestovné," povedal Fico.

Ako ďalej Fico uviedol, on by na mieste vlády odmietol prenášať zodpovednosť za svetovú hospodársku krízu a za neschopnosť vedenia ministerstva dopravy len na obyčajných ľudí, ktorých vyhodia na ulicu. "To na toto potrebovala pani Radičová revitalizačný plán? Toto potrebovala, akože počkať dva-tri mesiace, aby jej to niekto napísal, že to je päťtisíc ľudí a že to nie je 4 700 ľudí? Takto sa možno odškrtávali ľudia v druhej. svetovej vojne, keď sa posielali do nejakého útoku, kde bolo evidentné, že sa polovička z nich nevráti. Ale sme v roku 2011 a len tak odhodiť päťtisíc ľudí bez mihnutia oka, to považujeme za absolútne antisociálne," povedal Fico. Verí, že predstavitelia zamestnancov v železničných spoločnostiach budú proti prepúšťaniu vytvárať tlak na vedenie firiem.

Minister dopravy tvrdí, že napriek poklesu výkonov osobnej dopravy na železnici, preprava ľudí za prácou alebo vzdelaním nebude ohrozená. "Posudzujeme osobitne každú trať a každý spoj, aby ľudia nepocítili zmenu negatívne," uviedol Figeľ. Revitalizačný program zatiaľ počíta s úplným zrušením osobnej vlakovej dopravy na piatich tratiach Plešivec - Muráň, Štúrovo - štátna hranica s Maďarskom, Fiľakovo - Šiatorská Bukovinka, štátna hranica s Maďarskom, Medzilaborce - štátna hranica s Poľskom a Bratislava, Nové Mesto - Petržalka. Konečná podoba rušenia či obmedzovania vlakových spojov by malo byť podľa Kubáčka známa 10. marca po uzavretí rokovaní so samosprávnymi krajmi. Ozdravný plán pritom pripúšťa úplné rušenie 374 vlakov, čiastočné zrušenie 74 vlakov v určitom úseku jazdy a obmedzenie 36 vlakových spojov na niektoré dni v týždni.

© WEBNOVINY

pošli na vybrali.sme.sk
Súvisiace články:
SaS nepodporí účasť SR v eurovale 2
Strana Sloboda a Solidarita (SaS) pri hlasovaní v slovenskom parlamente nepodporí účasť Slovenska v európskom stabilizačnom mechanizme (tzv. eurovale 2). Na tlačovej besede to uviedol predseda strany
Začal tender na stavebný dozor pri stavbe D1 Fričovce-Svinia
Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. vyhlásila verejnú súťaž na činnosť stavebného dozoru pre výstavbu vyše 11-kilometrového úseku diaľnice D1 Fričovce - Svinia. Predpokladaná cena za výkon činnos
Svetová banka prognózuje SR postupné zrýchľovanie rastu
Slovensko by malo zostať medzi lídrami nových členských štátov Európskej únie (EÚ10) v hospodárskom raste. Vyplýva to zo štúdie Svetovej banky, podľa ktorej by slovenská ekonomika mala v tomto roku st
Súd odmietol ochrániť Tipos pred veriteľmi
Okresný súd Bratislava I odmietol národnú lotériovú spoločnosť Tipos chrániť pred veriteľmi. Podľa informácií zverejnených v obchodnom vestníku totiž návrh Tiposu na povolenie reštrukturalizácie firmy
Yahoo v prvom kvartáli zarobila 17 centov na akciu
Internetová spoločnosť Yahoo Inc svojím ziskom za prvý štvrťrok prekonala očakávania analytikov. Firma za január až marec dosiahla čistý zisk 223 mil. USD čiže 17 centov na akciu. V rovnakom kvartáli

Kurzový lístok ECB

Britská libra 0.7298 19.21 %
Získajte najvýhodnejší kurz >>

Škola investora

drzba-akciiVáš pokyn sa úspešne zrealizoval a stali ste sa akcionárom. Okrem dobrého pocitu z vlastníctva spoločnosti Vás čakajú aj starosti. S listinnými...
kotovanie-mienAko sme už spomínali, na forexe obchodujeme menové dvojice, t.j. jednu menu voči druhej mene. Každá mena má svoj troj-písmenný bežne užívaný...
cena-dlhopisovCena, za ktorú si investor obstará dlhopis je veľmi dôležitá, pretože má priamy vplyv na výnosnosť. V nasledujúcom článku sa oboznámite so...