Groupon, ktorý prevádza tradičné zľavové kupóny do internetovej podoby, nedávno dokončil primárny úpis akcií za 700 miliónov dolárov. To pre investorov predstavuje príležitosť i pascu, pretože vyhodnotenie situácie vyžaduje znalosť ďalších podrobností o tom, ako biznis funguje, ale tie zatiaľ spoločnosť neposkytla a investori tak môžu iba hádať.
V porovnaní s konkurenciou sú poskytované dáta chabé
Už skôr sme sa venovali spoločnostiam Skype a LinkedIn, pričom obe firmy majú úplne odlišných zákazníkov. Skype poskytuje pomerne konkrétne údaje, zatiaľ čo LinkedIn nie. Groupon je na tom ešte horšie. Ak firma nezverejní podrobnejšie údaje, prvý dojem je taký, že zrejme nie sú dobré – čo u IPO môže len ťažko podporovať býčí názor.
Čo investori potrebujú?
Investori by k pochopeniu biznisu ocenili nielen viac informácií o jednotlivých skupinách klientov (a nie len počtoch prihlásených / počtoch zákazníkov), ale aj o tom, čo zákazníci kupujú.
Prihlásení / zákazníci
Počet zákazníkov prihlásených k odberu správ (emailové adresy) vzrástol počas dva a pol roka z 1,8 milióna na 142,9 milióna. Aj keď je tento nárast pôsobivý, radi by sme vedeli, koľko sa ich tiež odhlásilo, tzn. aký veľký je “šum”. Koľko musí Groupon investovať, aby zostali? Tento údaj by poskytol informáciu o tom, aké veľké marketingové úsilie je potrebné, aby udržalo aktíva. Napríklad Vodafone alebo Verizon vie, ako veľmi to môže bolieť!
Za dobu krátkeho trvania spoločnosti urobilo obchod zhruba 20 percent klientov z emailovej databázy spoločnosti a toto číslo je pomerne konštantné (Cumulative customers, pct). Tento údaj je veľmi dôležitý. Ak by klesal, klesala by kvalita mailing listu a tým aj jeho hodnota. To by znamenalo, že efekt marketingových výdavkov klesá.
Zo zoznamu emailov sa klientmi stanú len niektorí a podľa informácií spoločnosti uskutočnilo nákup 29,5 milióna zákazníkov. Táto skupina klientov nie je ale rovnako kvalitná a v tom je pes zakopaný. O zdraví tohto biznisu by oveľa lepšie vypovedali údaje o tom, koľko zákazníkov uskutočnilo obchod počas posledných troch mesiacov, za 3-6 mesiacov späť a koľko ešte skôr. Ďalšou zaujímavou otázkou je, ako sa mení nákupné správanie v priebehu času. Ktorí zákazníci aktuálne nakupujú a sú tak cenní? Aké sú priemerné tržby v ktorom segmente? Tabuľka 2 nižšie uvádza, aké informácie by Groupon mohol poskytovať.
Obchodníci!
Počet obchodníkov sa z 2 695 zvýšil na 190 795! Ale potrebujeme k tomu viac informácií. Ako sú s modelom spokojní? Rovnako ako u zákazníkov by to aj tu chcelo uskutočniť segmentáciu. Urobia len jeden obchod a kontrakt ukončia alebo sú nadšení a pokračujú?
Aké produkty sú v ponuke?
Nakoniec by to chcelo aj informácie o tom, aké produkty sa predávajú. Dá sa čakať, že obchodníci budú uzatvárať kontrakty tým viac, čím lepšie obchody urobia. Obchody v reštauráciách by napríklad mohli zahŕňať aj predaj nápojov a dezertov, čo by ľudia mohli logicky nakupovať, keď majú lacné jedlo. Ak je celý obchod o ničom, pretože zákazníci sa po konzumácii lacného jedla hneď zdvihnú a odídu, nemá to pre obchodníka takú cenu.
Záver
Groupon predstavil veľa čísel, ale keď príde na vec, spoločnosť o sebe veľa informácií neposkytuje. Investori, ktorí sa o akcie zaujímajú, potrebujú podrobnejšie informácie! Dá sa to totiž chápať aj tak, že poskytovanie mála informácií je negatívne, čo v dôsledku vyžaduje vyššie marketingové výdavky.
Autor: Peter Bo Kiaer | Akciový analytik | www.saxobank.sk
Britská libra | 0.7317 | 19.00 % |