Čína je jedným z najväčších spotrebiteľov medi na svete. Hoci vyprodukuje iba 6% svetovej produkcie, stojí za spotrebou až 36% z nej. Dopyt však rastie rýchlejšie ako produkcia. Dôvodom sú špekulácie. Ich uzavretie môže cenu medi poslať veľmi nízko.
Ako funguje financovanie medi
S tým, ako začala Čína zvyšovať úrokové sadzby a implementovať prísnejšiu monetárnu politiku, čínske firmy museli nájsť iný spôsob, ako sa dostať k úverom, ako cez oficiálne bankovníctvo. Jedným zo zdrojov úverov je tieňové bankovníctvo, o ktorom sme písali už viackrát. Druhým zdrojom sa stala financializácia medi.
Proces je jednoduchý. Firma získa nízko úročený úver v amerických dolároch na nákup medi na obdobie 3-9 mesiacov. Meď sa importuje a uloží sa do skladu, za čo sklad vystaví firme akreditív. Firma tento akreditív doručí svojej banke, ktorá jej poskytne úver v hodnote 80-85% ceny medi, avšak v juanoch. Firma tieto juany investuje v ekonomike. Čínska firma tak získa dvakrát – prvýkrát pri úvere v dolároch, keďže ho spláca v juanoch. Dlhodobé posilňovanie juanu znamená, že na úvere dokonca zarába. Druhým spôsobom zárobku je investovanie juanov založených meďou do ekonomiky, ktorá rastie.
Veľkosť problémov
Aby sme sa ukázali na veľkosť problémov, pozrime sa na čínsky dopyt po medi. Ten sa v rokoch 2005-2009 zdvojnásobil, no skutočné čínske HDP narástlo iba o 30%. Nie je tak pochýb, že obrovská časť tohto dopytu išla práve do zásob medi, slúžiacej ako kolaterál pri úveroch.
Objem špekulatívnej medi založenej v skladoch môže byť viac ako dva milióny ton. To umelo zvýšilo cenu medi. Celkovo sa v čínskych skladoch môže nachádzať až 20% ročnej globálnej produkcie. Tieto nepotvrdené čísla ukazujú, že v prípade nutnosti predávať svoje zásoby medi by sa trh mohol dostať pod masívny tlak.
Snaha Pekingu znížiť váhu špekulácií na medi a nehnuteľnostiach môže prichádzať neskoro. Obmedzenie špekulácií bude mať s veľkou pravdepodobnosťou silný negatívny dopad na výkonnosť bankových úverov. Zníženie ceny medi preto otvorí dvere novým problémom.
Každá bublina musí raz spľasknúť. Tá na medi má stále obrovský potenciál, keďže bublina často končí tam, kde začína. Priložený graf ukazuje, kde začala financializácia medi v roku 2004.
Autor: Ronald Ižip | TRIM Broker, a.s. | www.trimbroker.com
Britská libra | 0.7231 | 19.71 % |