Problém nárastu spredu medzi ropami WTI a Brent je už dávno známy. Dôvodom narastajúceho rozdielu medzi cenou US benchmarku ropy (WTI) a európskym benchmarkom je okrem stále nestabilnej situácie na Blízkom východe aj to, že zásoby ropy v Cushingu v Oklahome, kde prebieha fyzická dodávka ropy WTI, sú extrémne vysoké a blížia sa k maximálnej skladovacej kapacite v Cushingu na úrovni 44 miliónov barelov ropy.
Doteraz bola cena ropy WTI štandardne drahšia, nakoľko táto ropa je kvalitnejšia než ropa ťažená v Severnom mori, ktorá je benchmarkom pre ropu Brent. Zároveň, ak prišlo k oddeleniu cien týchto komodít v prospech WTI, veľkí hráči dokázali ropu z Európy doviezť do US a spred sa tak vyrovnal.
Aktuálne je ale situácia iná. Ropy je dostatok v Oklahome, ale málo v Európe, čo je poznačené aj poklesom ťažby ropy zo Severného mora. Aby toho nebolo dosť, na začiatku roka bola spustená ďalšia časť ropovodu Keystone, ktorý dokáže dostať kanadskú ropu priamo do Cushing, čím sa zásoby ešte viac zvyšujú. Jednoduchým riešením by bolo ropu z US vyviesť do Európy na plnenie fyzickej dodávky pri rope Brent (čím by sa spred vyrovnal), no ropa WTI nie je dodateľná voči kontraktu Brent - podľa zákona Energy Policy and Conservation Act (42 USC 6212) sa ropa vyprodukovaná v US nemôže vyvážať mimo krajinu.
Ropa na pobreží Mexického zálivu (ropa Louisiana Sweet Crude), ktorá sa do krajiny dováža, stojí 127 USD za barel, zatiaľ čo ropa WTI stojí približne 113 USD.
Na to, aby sa tieto rozdiely vyrovnali, je potrebné, aby dokázala ropa prúdiť z Cushingu do oblastí zálivu. Doterajšie ropovody sú nastavené na opačný smer. Spoločnosť TransCanada plánuje dokončiť ropovod Keystone tak, aby bolo možné ropu dostať z Cushingu do Port Arthur v Texase. Ropovod by mal mať kapacitu pol milióna barelov ropy denne, čo je dostatočná kapacita. Výstavba ale bude trvať dva až tri roky.
Samozrejme, že nie všetkým tento nápad vyhovuje a 50 členov kongresu poslalo US ministerstvu vnútra otvorený list v ktorom požaduje, aby nebol tento ropovod spustený, nakoľko ropa získaná z kanadských ropných pieskov produkuje viac CO2 než ropa získaná štandardnou ťažbou.
Za týmito vyjadreniami môžeme vidieť politickú lobby rafinérii na Stredozápade. Tie totiž spracúvajú lacnú ropu a následne predávajú benzín za ceny rovnaké s národným priemerom. Rafinérie v tejto oblasti pracujú na úrovni využitia kapacít okolo 90%, zatiaľ čo národný priemer je 80%. Juhovýchodné rafinérie majú využitie kapacít na úrovni približne 73%.
Nedávno ale spoločnosti Enterprise Product Partners a Energy Transfer Partners oznámili, že chcú vybudovať ropovod s kapacitou 400 tis. barelov denne, ktorý by ropu dostal z Cushingu na pobrežie. Výstavba, ak nebude problém s legislatívou, by mala byť dokončená do konca roku 2012.
Rozdiel v cenách ropy v US je totiž značný a možnosť na ňom profitovať využívajú hlavne železničné spoločnosti, no tie denne dokážu presunúť len približne 60 tis. barelov. To, že obchodníci začínajú túto možnosť využívať, dokumentuje nasledujúci graf presunu ropy z oblasti Padd2 (Stredozápad) do oblasti pobrežia Mexického zálivu (Padd3).
Spred medzi ropami Brent a WTI tak pravdepodobne ostane vysoký, no spred medzi cenami ropy v rámci USA by mohol začať klesať. Tomu, že ropa WTI stráca svoju úlohu benchmarku pre ropu vo svete, sa ale nevyhneme.
Autor: Ján Beňák | TRIM Broker, a.s. | www.trimbroker.com
Britská libra | 0.7231 | 19.71 % |