Čínsky pasívny cestovný ruch: Investičná téma viacerých desaťročí

Exponenciálny rast počtu čínskych turistov je investičnou témou viacerých desaťročí. Minulý rok zamierilo do zahraničia 110 miliónov čínskych cestujúcich. Počas nasledujúcich piatich rokov by sa mal tento počet zdvojnásobiť. Títo turisti predstavujú kúpnu silu s miliardami dolárov a rýchlo sa dostávajú na prvé miesto v rámci výdavkov uskutočnených v navštívených krajinách.

V tomto ohľade posudzujeme potenciál trhu a zvýrazňujeme sektory, ktoré profitujú najviac: maloobchod, doprava, ubytovanie a hazardné hry.

PREČO JE CESTOVNÝ RUCH VÝZNAMNÝ

Cestovanie a turistika zohráva dôležitú - a v niektorých prípadoch životne dôležitú - úlohu vo väčšine ekonomík. Svetová organizácia cestovného ruchu OSN (UNWTO) odhaduje, že takmer 10 % svetovej pracovnej sily pracuje v profesiách priamo alebo nepriamo súvisiacich s cestovným ruchom a jej príspevok k celkovému svetovému HDP je asi 9 %.1 Podľa mnohých meraní je cestovný ruch a turistika jedným z najväčších svetových odvetví, ktorý sa na celkovom vývoze podieľa približne 6 % a je kľúčovým hnacím motorom sociálno-ekonomického pokroku a rozvoja infraštruktúry.

Keďže od roku 1950 turistický priemysel v podstate nepretržite rástol, zabezpečil investorom obrovské príležitosti a tento trend bude pokračovať aj naďalej. V roku 2014 bolo uskutočnených 1,1 miliardy ciest do zahraničia. Očakáva sa, že do roku 2030 tento počet dosiahne 1,8 miliardy. 2

Hnacím motorom tohto trendu by mal byť exponenciálny rast čínskych turistov smerujúcich do zahraničia. Rastúca stredná trieda s vyššími platmi, viac dní platenej dovolenky za kalendárny rok, zrýchlenie vybavovania víz a lacné lety napovedajú, že počet turistov z Číny vzrastie do roku 2020 zo 110 miliónov z minulého roka na viac ako 200 miliónov.3 Ide o konzervatívny odhad - na fóre Baoa v roku 2013 prezident Si Ťin-pching vyhlásil, že tento počet by do roku 2019 mohol dosiahnuť 400 miliónov.

obr1-2015-03-31-1

Zdroj:United Nations World Tourism Organisation Tourism Highlights, edícia 2014

To je len začiatok
Skúsenosti z iných častí Ázie ukazujú, že HDP na osobu vo výške 8 000 USD je výrazným pohonom pre rast výjazdového cestovného ruchu. 4 V roku 2012 tento cieľ dosiahlo 10 čínskych provincií. V roku 2020 ich bude 27. Napriek tomu, že Čína je v súčasnosti hlavným zdrojom výjazdových turistov, je prienik cestovného ruchu do pevninskej Číny pri úrovni 7 % nízky. Pre porovnanie, tento objem predstavuje v Japonsku 15 %, v Kórei 28% a na Taiwane 45 %.5 Iba 5 % populácie vlastní pas.6 Čínska vláda vníma cestovný ruch smerujúci z krajiny, do krajiny i v rámci krajiny ako hlavný zdroj rastu sektora služieb, pričom plánovaný príspevok cestovného ruchu na HDP v roku 2015 je 4,5%.

Je stále viac pravdepodobné, že sa jedného dňa budú najväčším exportným artiklom Číny jej obyvatelia.

PRÍLEŽITOSŤ

Čínski turisti minuli v minulom roku na cestovanie 130 mld. USD. Očakáva sa, že tento objem do roku 2019 vzrastie na 246 mld. USD.7 Čína je v súčasnosti krajinou s najvyššími výdavkami na turistiku, pričom prekonala USA i lídra z roku 2012 - Nemecko.

„Keďže čínski zákazníci tvoria takmer tretinu trhu s luxusným tovarom, všetky európske luxusné spoločnosti budú z rastúceho počtu čínskych turistov profitovať. V dobrej pozícii sú kozmetické spoločnosti, napríklad Estée Lauder a L'Oréal, ktoré majú maloobchodné pobočky spojené s turistikou. Obľúbené sú aj výrobky pre deti, vrátane detskej výživy a plienok, keďže čínski spotrebitelia nedôverujú miestnym produktom." Aneta Wynimko, Manažér portfólia

„Kórejské spoločnosti ťažia z rýchleho šírenia kórejskej kultúry. Jednou zo spoločností, do ktorých v súčasnej dobe investujem, je LG Household & Healthcare. Táto spoločnosť vyrába a predáva domáce potreby, kozmetiku a nápoje. Spoločnosť profituje zo silného rastu kvalitnej kozmetiky, ktorý podporujú aj bezcolné zóny. Na segment kozmetiky má pozitívny vplyv najmä silný dopyt čínskych spotrebiteľov." John Lo, Manažér portfólia

„Aj napriek krátkodobému útlmu sú strednodobé až dlhodobé vyhliadky rastu vybraných akcií Macau v oblasti hazardných hier naďalej pozitívne. Prebiehajúci nárast kapacít pozitívne ovplyvní aj hotelový sektor. Kladný vplyv bude mať aj uvoľnenie čínskej menovej politiky a zlepšenie likvidity." Raymond Ma, Manažér portfólia

obr2


Hoci medzi 10 najobľúbenejšími destináciami sa nachádza len jedna európska krajina (Francúzsko), dosah by nemal byť podceňovaný. Čínski turisti minú vo Francúzsku viac, než akékoľvek iné národnosti. V roku 2014 sa stali turistami s najväčšími výdavkami v Španielsku, kde zabezpečili 31 % príjmu krajiny z cestovného ruchu.8

 obr3

K sektorom, ktoré profitujú najviac, patria maloobchod, doprava, ubytovanie a hazardné hry.

MALOOBCHOD

Čínski zákazníci tvoria takmer tretinu maloobchodného trhu s luxusným tovarom s objemom 275 mld. USD. Viac ako polovicu nákupov luxusných tovarov vykonávajú v zahraničí, nakoľko luxusný tovar a kozmetika sú v Číne zaťažené vysokými daňami.9

Zvlášť obľúbený je tovar dostupný v bezcolných zónach, kde ročná zložená miera rastu od roku 2000 predstavovala 7% vo svete a 21 % v Ázii. 10 Najpredávanejším tovarom v bezcolných obchodoch na letiskách sú luxusné tovary a voňavky, pričom bezcolný predaj v tichomorskej Ázii (z veľkej časti ťahaný čínskymi turistami) tvorí 40% svetového trhu. K najviac profitujúcim spoločnostiam patria kórejskí prevádzkovatelia v bezcolných zónach - Hotel Shilla a Lotte. V Číne je jediným celoštátnym prevádzkovateľom China Duty Free Group, pričom na letiskách v Pekingu a Šanghaji sa nachádzajú prevádzky Sunrise Duty Free. V globálnom meradle bude pre skupinu World Duty Free prínosom 200 miliónov čínskych turistov.

Príkladom miest, kde čínski turist nakupujú, sú Hongkong a Južná Kórea.

 obr4

Japonsko zaznamenalo počas prvých 10 mesiacov roka 2014 rekordný počet turistov, pričom počet návštevníkov z Číny vzrástol až o 80,3 % na viac ako 2 milióny.11 Významný prevádzkovateľ bezcolného maloobchodu - Laox - otvorí v novembri 2015 vo štvrti Šindžuku bezcolný komplex s rozlohou 2 100 metrov štvorcových, prednostne zameraný na čínskych turistov. Okrem luxusného tovaru je najobľúbenejším predmetom nákupov čínskych turistov do Japonska elektronika, konkrétne napríklad variče ryže, fotoaparáty, hodinky a čističe vzduchu.12

Keďže v Európe môže byť luxusný tovar až o 30 až 80 % lacnejší ako v Číne,13 luxusní maloobchodníci, vrátane spoločností LVMH, Kering, Burberry a Prada, z väčšieho počtu turistov výrazne profitujú.

Veľkú časť tržieb francúzskej spoločnosti Galleries Lafayette tvoria tržby pochádzajúce od čínskych turistov, zatiaľ čo kozmetické spoločnosti Estée Lauder a L'Oréal majú globálne maloobchodné pobočky. Talianske luxusné značky budú profitovať z trojnásobného zvýšenia počtu čínskych návštevníkov v priebehu nasledujúcich piatich rokov.

obr5

HAZARDNÉ HRY

Na ázijskom hrubom výnose z hazardných hier vo výške 61 mld. USD sa čínski hráči podieľali 70 percentami.14 Macau je pre čínskych turistov už dlhodobo mekkou hazardu, no prísne zákroky úradov z dôvodu korupcie spôsobili, že niektoré z miestnych kasín majú problémy s udržaním rastu. Tržby v Macau v minulom roku po prvýkrát klesli v porovnaní s konkurenčnými kasínami v Kórei a na Filipínach, kde tržby následkom zvýšeného počtu čínskych turistov vzrástli o 16 % a 33 %.15

Zrejme menej známe sú nové a plánované integrované kasínové rezorty v Kambodži, Vietname a na Saipane, ktoré priťahujú stále väčší počet čínskych turistov.
Najviac utrácajúcim hazardným hráčom sú k dispozícii bezplatné letenky (v niektorých prípadoch súkromné lietadlá) a ubytovanie, ako aj výlety s čínsky hovoriacim sprievodcom. V kórejských rezortoch na ostrove Džedžu je dokonca v ponuke aj spoločnosť kórejských herečiek alebo modeliek (ako sa uvádza v brožúre cestovnej kancelárie CNS).16

K najviac profitujúcim spoločnostiam v Kambodži patrí Nagacorp (ktorého pripravované maloobchodné centrum NagaCity Walk bude mať charakter čínskej bezcolnej zóny). Čínsky trh chce táto spoločnosť podchytiť aj prostredníctvom plánovaného integrovaného strediska v ruskom Vladivostoku. Svoju ponuku pre hazardných hráčov z Číny rozširuje spoločnosť Melco Crown na Filipínach, kórejskí prevádzkovatelia kasín na ostrove Džedžu (vrátane Paradise Co.) a Crown Casino v Austrálii.

DOPRAVA

Medzinárodné združenie leteckých prepravcov (IATA) predpovedá, že do roku 2030 Čína predbehne USA a stane sa najväčším svetovým trhom s cestujúcimi využívajúcimi leteckú dopravu. V súčasnej dobe patrí Čína medzi krajiny s najmenším počtom letísk na milión ľudí na svete (koeficient 0,13 v porovnaní s priemerom 0,39 v rozvíjajúcich sa ázijských ekonomikách).17 Na svete je viac než 50 veľkých miest, ktoré nemajú letisko, pričom väčšina z nich je v Číne.18 Predstavujú významný zdroj budúceho rastu cestovného ruchu a rozvoja infraštruktúry v rámci Číny.

obr6
Zdroj: Airbus, Global Market Forecast, 2014 Čína, India, Brazília, Pakistan, Južná Afrika, Nigéria

Víťazi dlhých tratí
Trhy, ktoré čínskym turistom ponúkajú bezvízový styk alebo vystavenie víz pri vstupe do krajiny, zaznamenali najväčší nárast počtu prichádzajúcich turistov. USA nedávno zmiernili požiadavky na udelenie víz a víza sú v súčasnosti k dispozícii v 900 bankových pobočkách v celej Číne. Očakáva sa, že počas tohto roku uvoľnia vízové požiadavky aj Veľká Británia a ďalšie európske krajiny. To by malo zvýšiť dopyt po leteckej doprave z Číny do Európy a USA o 12 až 15% ročne.19

Z uvoľnenia vízových požiadaviek by mali výrazne profitovať čínske letecké spoločnosti, vrátane China Southern (ktorá má obvykle väčší podiel dovolenkových turistov) a Air China (najväčší čínsky dopravca do Európy a Severnej Ameriky).

Náklady na palivá predstavujú 30 % leteckých prevádzkových nákladov.20 Súčasné podstatne nižšie ceny pohonných hmôt umožnia leteckým spolčnostiam ponúkať lacnejšie letenky a zvýšiť frekvenciu letov.

Nízkonákladová revolúcia
Boom nízkonákladových dopravcov po celej severnej a juhovýchodnej Ázii priniesol lacnejšie ceny leteniek obrovskej časti obyvateľstva v regióne. Títo dopravcovia ponúkajú priame lety aj do destinácií, ktoré predtým vyžadovali prestupy s dlhými medzipristátiami. Mestá, ako sú Chiang Mai na severe Thajska, v snahe vyrovnať sa so zvýšeným dopytom, zlepšujú svoju infraštruktúru (vo februári počas 7-dňových novoročných sviatkov navštívilo Chiang Mai rekordných 90 000 čínskych turistov). Nízkonákladoví dopravcovia, ako je napríklad Air Asia, v súčasnosti pokrývajú 27 % osobnej leteckej dopravy v tichomorskej Ázii. Na porovnanie, v rámci Číny predstavujú iba 5-percentný podiel na trhu osobnej leteckej.21

Čína má veľmi obraňujúci postoj vo vzťahu k svojim trom hlavným dopravcom (Air China, China Eastern a China Southern), čo obmedzuje rast nezávislých čínskych nízkonákladových leteckých spoločností v tejto krajine. Čínsky úrad pre civilné letectvo však vo februári 2014 uviedol, že opätovne zníži prahovú úroveň, ktorú je potrebné dosiahnuť pri zakladaní nízkonákladových leteckých spoločností a ich dcérskych spoločností." 22

obr7

„Čínsky sektor leteckej dopravy je pripravený profitovať zo štrukturálneho rastu v domácom i zahraničnom čínskom cestovnom ruchu." Raymond Ma, Manažér portfólia

Potenciál pre rast spoločností v Číne je obrovský, a to pokiaľ ide o vnútroštátnu i medzinárodnú dopravu. Nízkonákladoví dopravcovia zvyčajne ponúkajú dopravu na trasách s maximálnou dobou letu štyri hodiny - v rámci tohto rozpätia sa môže do všetkých ostatných ázijských krajín dopraviť takmer celá populácia Číny.

Spring Airlines , prvá (a jediná) čínska nízkonákladová letecká spoločnosť, nedávno zahájila každodenné priame lety z Čching-tao vo východnej Číne a Lanzhou na severozápade krajiny do Osaky v západnom Japonsku. Prvou zahraničnou linkou spoločnosti bola v júli 2010 linka do japonského Ibaraki, ležiaceho južne od Tokia. Spoločnosť v súčasnosti ponúka lety do Kambodže, Vietnamu, Singapuru, Taiwanu, Hongkongu, Macaa a Južnej Kórey. Ak Čínsky úrad pre civilné letectvo zmierni požiadavky, k Spring Airlines by sa mohli pripojiť i ďalší nízkonákladoví dopravcovia, čo by pomohlo pokryť dopyt.

Okrem leteckých spoločností budú mať zo zvýšeného dopytu zo strany čínskych turistov prospech aj letiská a vysokorýchlostné železničné spojenia do miest. Dobrým príkladom je letisko v Sydney. V roku 2014 počet čínskych turistov do Austrálie vzrástol približne o 15% a rýchlo dobieha Nový Zéland, ktorý je najväčším zdrojom návštevníkov Austrálie. Čínski turisti sa na výdavkoch bezcolného maloobchodu na letisku v Sydney podieľajú 15-20 percentami.23 Dobrú pozíciu má aj letisko v Pekingu, ktoré je hlavnou bránou pre dlhé lety.

UBYTOVANIE

Čínski turisti môžu mať veľmi špecifické chute a iné požiadavky ako ostatní turisti. Medzinárodné hotelové reťazce sa snažia svoju ponuku prispôsobiť tak, aby týchto turistov pritiahli.

V roku 2012 otvorila spoločnosť Hilton Worldwide program Huayang Hilton (Vitajte v Hiltone), ktorý je určený na riešenie špecifických potrieb čínskych turistov. Do programu sa zapojilo 48 z 540 nehnuteľností spoločnosti (v rámci Číny i globálne), ktoré zamestnali čínskych šéfkuchárov a personál ovládajúci čínsky jazyk. Na mieru boli vypracované aj dizajny izieb, služby a ďalšie vybavenie. Tento trend je viditeľný v hotelových skupinách po celom svete. Spoločnosť Intercontinental Hotel Group predpokladá, že čínsky hotelový trh do roku 2025 prekoná USA.

Veľmi uznávaným prevádzkovateľom hotelov v pevninskej Číne je Shangri-La Asia, ktorá pôsobí pod názvami „Shangri-La“, „Kerry“ a „Traders“. V roku 2014 otvorila svoj prvý hotel v Londýne a krátko na to v Paríži a Istanbule. Čínsky pôvod túto spoločnosť zvýhodňuje pri prispôsobovaní svojich služieb čínskemu vkusu.

ZÁVER

Keďže počet čínskych turistov v roku 2020 pravdepodobne prekročí 200 miliónov, táto oblasť predstavuje rastúcu príležitosť pre investorov. Lepšie dopravné spojenia, zmiernenie požiadaviek pri udeľovaní víz, vyššie mzdy a silná túžba vidieť svet sú hnacím motorom budúceho dopytu. Čínska vláda vníma domáci a zahraničný cestovný ruch ako hlavný zdroj rastu, predovšetkým vzhľadom na transformáciu krajín na ekonomiku poháňanú spotrebou a službami. Dokonca i počas súčasného spomalenia ekonomiky tejto krajiny sektor cestovného ruchu pokračuje v trende rastu. Spoločnosti, ktoré dokážu svoju ponuku prispôsobiť špecifickým potrebám a prianiam čínskych turistov, budú profitovať najviac.

Autor: www.fidelity.sk

pošli na vybrali.sme.sk
Súvisiace články:
Pandémia posilnila vnútornú stabilitu Európskej únie
Kým na začiatku krízy mnohí opäť poukazovali na rastúce riziko odchodu Talianska z Európskej únie, dnes je situácia radikálne lepšia. Akcieschopnosť politických lídrov znížila riziko rozpadu únie na m
Nekonečný rast miezd v Amerike?
Ázijské trhy boli dnes chudobné na makroekonomické dáta, keďže nám nepriniesli ani jeden makroekonomický údaj na zmienenie. Indexy výrazne rástli, vďaka očakávaniu prerokovania obchodnej vojny medzi A
Najdrahšie hypotéky v USA od roku 2011
Ázijský makroekonomický kalendár nám v strede obchodného týždňa veľa toho nepriniesol. Japonská centrálna banka ponechala kľúčové úrokové sadzby na zápornej úrovni -0,1% podľa očakávaní. Čína sa vyjad
Nové clá voči Číne realitou
Utorok nepriniesol žiadne dôležité makroekonomické dáta. Americký prezident Donald Trump eskaluje obchodnú vojnu s Čínou zavedením ciel vo výške 10 % na ďalších 200 miliárd dolárov čínskych tovarov. V
Ďalšie cla na obzore
Začiatok obchodného týždňa sa niesol v negatívnom duchu pre ázijské akciové trhy. Americký prezident Donald Trump ohlásil ďalšie cla na dovoz tovaru z Číny, ktoré budú podliehať 10% zdaneniu. Jedná sa

Kurzový lístok ECB

Britská libra 0.7318 18.99 %
Získajte najvýhodnejší kurz >>

Škola investora

druhy-akciiV praxi sa najčastejšie stretávame s tzv. bežnými akciami. S týmito akciami sú spojené právo podielať sa na zisku a na riadení.  Tieto...
drzba-akciiVáš pokyn sa úspešne zrealizoval a stali ste sa akcionárom. Okrem dobrého pocitu z vlastníctva spoločnosti Vás čakajú aj starosti. S listinnými...
akciove-obchodovanie-a-cfd-instrumentyGlobálne finančné trhy nikdy neboli tak prístupné individuálnym investorom ako dnes. Vedľa akciových trhov možno pre investície využívať CFD...