Bratislavské letisko chce ministerstvo dlhodobo prenajať

Bratislavské letisko chce ministerstvo dlhodobo prenajať
Foto: SITA/Nina Bednáriková BRATISLAVA

Bratislavské letisko by mal dostať vybraný súkromný investor do dlhodobého prenájmu formou koncesie na 20 až 30 rokov, pričom štát bude naďalej jeho vlastníkom. Schválenie vstupu strategického partnera na najväčšie slovenské letisko cez prenájom navrhuje ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja v koncepcii ďalšieho rozvoja letiska v Bratislave a malých letísk, ktorú predložilo do pripomienkového konania. Ministerstvo chce vybrať vhodného konzultanta s medzinárodnými skúsenosťami a pripraviť medzinárodný tender na výber koncesionára letiska. Tento proces by mal byť podľa rezortu ukončený najneskôr do konca roka 2012 a začne sa ihneď po schválení návrhu vo vláde. Na rozvoj bratislavského letiska v najbližších desiatich rokoch treba minimálne 350 mil. eur, najmä na kompletnú rekonštrukciu a predĺženie hlavnej vzletovej a pristávacej dráhy, dobudovanie a skvalitnenie rolovacích dráh, či vybudovanie odmrazovacieho stojiska pre lietadlá a rozšírenie počtu parkovacích stojísk lietadiel pred terminálom.

Ministerstvo dopravy uprednostnilo prenájom pred predajom letiska, pretože hospodárska kríza a situácia v Európskej únii a eurozóne negatívne vplýva na výšku jednorazového výnosu v prípade jeho privatizácie. "Nie je možné očakávať rovnako výhodné podmienky, ako pri zamýšľanej privatizácii letiska Bratislava v roku 2006. Niektoré procesy privatizácie v EÚ boli dokonca zastavené, napríklad letisko Praha - Ruzyně. Udelenie koncesie alebo prenájmu práv k činnosti na letisku na stanovenú dobu, spravidla na 20 až 30 rokov, prenáša na investora všetky riziká podnikania a budúcich investícií," tvrdí rezort dopravy.

Na rozdiel od predaja zostane vláde väčší vplyv a stupeň kontroly a bude mať zabezpečený pravidelný príjem z prevádzky letiska. "Po ukončení koncesie má štát možnosť celý proces opakovať za výhodnejších podmienok, alebo zvoliť inú formu," uvádza sa ďalej v materiáli o rozvoji letiska v hlavnom meste. Letisko si dokáže pokryť náklady na prevádzku a malé investície z vlastných výnosov, jeho kapacita však nie je využitá v osobnej ani nákladnej preprave. Ministerstvo dopravy tvrdí, že záujem o partnerstvo s bratislavským letiskom majú potenciálni investori aj mimo Európy a navrhovaná forma partnerstva je pre nich zaujímavá. "Konečné rozhodnutie ovplyvní fungovanie letiska na dlhé roky," dodáva rezort dopravy. Obdobie do udelenia koncesie však nebude znamenať nečinnosť letiska. Musí sa stabilizovať, bude pokračovať dostavba nového terminálu a pribudnú nové linky. Štát bude počas tohto obdobia naďalej prispievať na bezpečnostnú ochranu letiska a na lety oslobodené od odplát ako doteraz ročne 3 mil. eur.

V prípade malých regionálnych letísk ministerstvo dopravy navrhuje odovzdať letiská Poprad - Tatry, Žilina a Sliač regionálnym samosprávam najneskôr do roku 2016. Štátu patrí na týchto letiskách cez ministerstvo dopravy majoritný, respektíve úplný podiel akcií od takmer 98 % do 100 %. Príprava na odovzdanie spomínaných letísk regiónom má začať už v tomto roku. Letisko Piešťany, kde má štát vlastnícky podiel okolo 22 %, má byť odovzdané regiónu ako prvé zo všetkých malých letísk v roku 2011. "Odovzdaniu malých letísk regiónom musí predchádzať dôkladná príprava a jej súčasťou musí byť aj rozsiahla osveta štátu pre jednotlivé regióny a intenzívna komunikácia s nimi. Regióny musia samé prísť k záveru, že je pre nich prínosom, ak majú takýto nástroj pre rozvoj turizmu, ekonomiky a zamestnanosti a môžu priamo ovplyvňovať jeho činnosť," uviedol rezort dopravy s tým, že musia akceptovať, že ich to bude určitý čas aj niečo stáť.

Štát plánuje poskytnúť dotáciu pre letisko Sliač v tomto roku 4,08 mil. eur a do roku 2015 sa má táto suma postupne znížiť na 962,1 tis. eur. Letisko Poprad-Tatry má dostať od štátu v terajšom roku 2,7 mil. eur a v roku 2015 už len 681 tis. eur. Dotácia pre žilinské letisko má v tomto roku dosiahnuť 3,2 mil. eur a o štyri roky 1,99 mil. eur. Letisko Piešťany by malo získať od štátu 347 tis. eur a o štyri roky 320 tis. eur.

Koncepcia rozvoja letísk sa nezmieňuje o rozvoji košického letiska, v ktorom patrí štátu 34 % akcií prostredníctvom Fondu národného majetku. Väčšinovým, 66-percentným vlastníkom košického letiska je spoločnosť KSC Holding, a.s. Spoločnosť Flughafen Wien má v spoločnosti KSC Holding podiel 80,95 % a zvyšných 19,05 % v nej patrí naďalej Raiffeisen ZentralBank Gruppe.

Spoločnosť Letisko M. R. Štefánika - Airport Bratislava, a.s. je zapísaná v Obchodnom registri SR od mája 2004, disponuje základným imaním vo výške 292,428 mil. eur. História letiska siaha do roku 1946. Letisko malo ku koncu júna 604 zamestnancov v pracovnom pomere. Spoločnosť je v úplnom vlastníctve štátu, keď Fond národného majetku spravuje 52 % akcií a ministerstvo dopravy 48 % akcií.

© WEBNOVINY

pošli na vybrali.sme.sk
Súvisiace články:
SaS nepodporí účasť SR v eurovale 2
Strana Sloboda a Solidarita (SaS) pri hlasovaní v slovenskom parlamente nepodporí účasť Slovenska v európskom stabilizačnom mechanizme (tzv. eurovale 2). Na tlačovej besede to uviedol predseda strany
Začal tender na stavebný dozor pri stavbe D1 Fričovce-Svinia
Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. vyhlásila verejnú súťaž na činnosť stavebného dozoru pre výstavbu vyše 11-kilometrového úseku diaľnice D1 Fričovce - Svinia. Predpokladaná cena za výkon činnos
Svetová banka prognózuje SR postupné zrýchľovanie rastu
Slovensko by malo zostať medzi lídrami nových členských štátov Európskej únie (EÚ10) v hospodárskom raste. Vyplýva to zo štúdie Svetovej banky, podľa ktorej by slovenská ekonomika mala v tomto roku st
Súd odmietol ochrániť Tipos pred veriteľmi
Okresný súd Bratislava I odmietol národnú lotériovú spoločnosť Tipos chrániť pred veriteľmi. Podľa informácií zverejnených v obchodnom vestníku totiž návrh Tiposu na povolenie reštrukturalizácie firmy
Yahoo v prvom kvartáli zarobila 17 centov na akciu
Internetová spoločnosť Yahoo Inc svojím ziskom za prvý štvrťrok prekonala očakávania analytikov. Firma za január až marec dosiahla čistý zisk 223 mil. USD čiže 17 centov na akciu. V rovnakom kvartáli

Kurzový lístok ECB

Britská libra 0.7767 14.02 %
Získajte najvýhodnejší kurz >>

Škola investora

vynosy-dlhopisovDlhopisy, tak ako aj akcie prinášajú dva druhy výnosov a to kapitálový a úrokový.Investorov do dlhopisov zaujíma predovšetkým úrokový výnos....
byci-trend-dluhopisu-konci-vyplati-se-jesteAlokace části svých finančních prostředků do dluhopisových instrumentů, především do amerických státních dluhopisů a do jiných aktiv se...
hlavne-faktory-ovplyvnujuce-ceny-na-devizovom-trhuCenové fluktuácie sú na finančných trhoch celkom normálnym javom. Ceny akcií, komodít a iných aktív neustále rastú a klesajú. Iné to nie je ani...