RADIČOVÁ: Iba prepúšťanie na železnici nie je riešenie

RADIČOVÁ: Iba prepúšťanie na železnici nie je riešenie
Iveta RadičováFoto: SITA/Jozef JakubčoBRATISLAVA

Pripravované hromadné prepúšťanie v troch štátnych železničných spoločnostiach, ktoré plánujú tvrdé úsporné opatrenia, nepripadá do úvahy, pokiaľ ministerstvo dopravy nepredloží a vláda neschváli program ich revitalizácie. Potvrdila to premiérka Iveta Radičová (SDKÚ-DS) na tlačovej besede po stredajšom zasadnutí vlády, ktorá schválila analýzu hospodárenia železničných spoločností. "Žiadne prepúšťanie a žiadne rozhodnutie o zrušení vlakových spojení a tratí sa nebude diať do okamihu, kým nebude schválený program revitalizácie týchto spoločností. Samotné prepúšťanie totiž nie je riešenie, prinesie jednorazovo istú sumu v objeme 60 až 65 mil. eur," uviedla Radičová s tým, že tieto úspory ani zďaleka nepokrývajú problémy železničných spoločností. Bez ozdravenia to nie je možné.

Železnice sú podľa premiérky v alarmujúcom stave, spôsobeným zlým riadením týchto spoločností už 18 rokov. "Železnice na Slovensku sú zastarané a nedokážu poskytovať kvalitné služby s takýmto dlhom," uviedla Radičová. Celková strata troch železničných spoločností za rok 2010 dosahuje okolo 300 mil. eur. Ministerstvo dopravy by malo predložiť program revitalizácie železníc 26. januára, aby ho mohla vláda schváliť do konca tohto mesiaca. O návrhu ozdravného plánu budú najprv rokovať všetci zainteresovaní, vrátane odborárov a samosprávnych krajov. "Pokiaľ v rámci revitalizácie a konkrétnych krokov budeme uvažovať alebo navrhneme, že je nutné rozprávať aj o tratiach či vlakových spojeniach, potom to nie je možné bez koordinácie s vyššími územnými celkami," dodala Radičová.

Štát si podľa premiérky v minulých rokoch navyše vôbec neplnil svoje záväzky pri uhrádzaní objednaných výkonoch vo verejnom záujme ani úlohu pri usmerňovaní dopravnej politiky. "Dnes hovoríme o holej záchrane železničných spoločností, množstva pracovných miest a, samozrejme, príjmov živiteľov mnohých rodín. Preto je reštrukturalizácia železníc absolútne nevyhnutná," dodala Radičová.

Súčasný nepriaznivý stav na železniciach je ďalej neudržateľný aj podľa ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Jána Figeľa (KDH). "Na infraštruktúru železníc dáva Slovensko ročne zhruba 200 mil. eur. Na cestnú prevádzku ide okolo 60 mil. eur, ale realita na dopravnom trhu znamená 80 % objemov prepravy na cestách a iba 20 % na železniciach. A toto treba zmeniť do vyváženejšej polohy, pretože železnice sú jednoznačne z hľadiska mnohých druhov prepráv ekonomickejšie, ekologickejšie, bezpečnejšie a mali by byť aj výhodnejšie," povedal Figeľ.

Rezort práce a sociálnych vecí podľa ministra Jozefa Mihála (SaS) pripravil za jednotlivé úrady práce zoznam existujúcich voľných pracovných miest a voľných pracovných miest, ktoré sa vytvoria do konca tohto roka. "Ide zatiaľ približne o ponuku 8 tisíc voľných pracovných miest v spoločnostiach, ktoré sú celkom zaujímavé," uviedol na tlačovej besede po rokovaní vlády. Na Slovensko podľa neho prichádzajú noví investori, a to sa pozitívne prejavuje na ponuke voľných miest. "Železničné spoločnosti dostanú zoznam novo vytváraných pracovných miest a pracovníci úradov práce pôjdu priamo do týchto železničných spoločností za zamestnancami, ktorých sa bude tento proces týkať a budú im vysvetľovať možnosti, aké majú pri zmene zamestnania," povedal Mihál. Ministerstvo okrem toho podľa neho pripravuje národný projekt v rámci Európskeho sociálneho fondu, ktorý by mal uľahčiť prechod zamestnancov železníc do nových zamestnaní. "Naším zámerom je dosiahnuť to, aby zamestnanci, ktorí opustia železničné spoločnosti, plynulo prešli do nových zamestnaní," dodal šéf rezortu práce a sociálnych vecí.

© WEBNOVINY

pošli na vybrali.sme.sk
Súvisiace články:
SaS nepodporí účasť SR v eurovale 2
Strana Sloboda a Solidarita (SaS) pri hlasovaní v slovenskom parlamente nepodporí účasť Slovenska v európskom stabilizačnom mechanizme (tzv. eurovale 2). Na tlačovej besede to uviedol predseda strany
Začal tender na stavebný dozor pri stavbe D1 Fričovce-Svinia
Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. vyhlásila verejnú súťaž na činnosť stavebného dozoru pre výstavbu vyše 11-kilometrového úseku diaľnice D1 Fričovce - Svinia. Predpokladaná cena za výkon činnos
Svetová banka prognózuje SR postupné zrýchľovanie rastu
Slovensko by malo zostať medzi lídrami nových členských štátov Európskej únie (EÚ10) v hospodárskom raste. Vyplýva to zo štúdie Svetovej banky, podľa ktorej by slovenská ekonomika mala v tomto roku st
Súd odmietol ochrániť Tipos pred veriteľmi
Okresný súd Bratislava I odmietol národnú lotériovú spoločnosť Tipos chrániť pred veriteľmi. Podľa informácií zverejnených v obchodnom vestníku totiž návrh Tiposu na povolenie reštrukturalizácie firmy
Yahoo v prvom kvartáli zarobila 17 centov na akciu
Internetová spoločnosť Yahoo Inc svojím ziskom za prvý štvrťrok prekonala očakávania analytikov. Firma za január až marec dosiahla čistý zisk 223 mil. USD čiže 17 centov na akciu. V rovnakom kvartáli

Kurzový lístok ECB

Britská libra 0.7795 13.45 %
Získajte najvýhodnejší kurz >>

Škola investora

ako-podat-prvy-pokyn Pokyny sa v minulosti zadávali najmä osobne, prípadne cez telefón. Dnes sa pre svojú rýchlosť používa najmä internet. Ako ale zadať prvý pokyn?...
druhy-akciiV praxi sa najčastejšie stretávame s tzv. bežnými akciami. S týmito akciami sú spojené právo podielať sa na zisku a na riadení.  Tieto...
ako-si-vybrat-obchodnika Keď sa investor rozhodne vstúpiť do sveta akcií, prvým krokom je výber obchodníka, ktorý mu sprostredkuje prístup na burzy, na ktorých chce...