Nespokojní dopravcovia budú rozhodovať o protestnej akcii

Nespokojní dopravcovia budú rozhodovať o protestnej akcii
autodopravcoviaIlustračné foto: SITABRATISLAVA

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) by mala na sobotňajšej výročnej schôdzi vo Zvolene rozhodnúť, či po roku zopakuje nátlakovú protestnú akciu, prípadne opäť vyhlási štrajk. Dôvodom rastúcej nespokojnosti najmä malých a stredných cestných dopravcov sú zhoršujúce sa podmienky a neriešenie ich požiadaviek. Mýto podľa nich stále nie je v poriadku, väčšina samosprávnych krajov od začiatku nového roka zvýšila daň z motorových vozidiel o 10 %, zdraželi aj ceny pohonných látok a navyše stúpla daň z pridanej hodnoty.

"Napätá situácia v doprave sa po roku neriešenia problémov, či ďalšieho zaťaženia dopravcov stáva neúnosnou a pripomína január 2010," zdôvodnila tajomníčka UNAS Jana Sarvašová víkendové stretnutie dopravcov. Kritizovala, že kraje z výberu dane z motorových vozidiel financujú aj iné náklady nielen údržbu regionálnych ciest.

Na schôdzi únie v závere minulého roka sa asi 50 účastníkov už vyslovilo za opätovné zorganizovanie protestu s tým, že o tom rozhodnú 15. januára. Na stretnutí plánuje UNAS zaujať stanovisko nielen k zvýšeniu dane z motorových vozidiel a rastu cien palív, ale aj k tomu, že SR obhajuje mýto pred Európskou komisiou. Zároveň si pripomenie prvé výročie svojho vzniku. "Od našich členov očakávame jasné stanovisko a pomenovanie súčasného stavu v cestnej doprave na Slovensku. Nálada medzi dopravcami je veľmi podobná januáru 2010, preto je nutné sa stretnúť a dohodnúť sa na ďalšom postupe," povedal pre agentúru SITA predseda únie Jaroslav Polaček v reakcii na otázku, či uvažujú o vyhlásení štrajku alebo inej protestnej akcii.

"I keď vládne revolučná nálada, v prvom rade chceme rokovať," uviedol podpredseda únie Rudolf Páleš. Ako pripomenul, expremiér Robert Fico pred rokom nechcel o mýte s nimi rokovať, lebo vedel, že "ťahá za kratší koniec". Očakáva, že na stretnutí povie svoj názor väčší počet dopravcov, pretože pozvaní sú i nečlenovia. "V riešení problémov sme otvorená organizácia," dodal Páleš. Komu sa podľa neho nepodarí premietnuť zvýšenie nákladov do cien, ten určite neprežije. Podobná situácia bola i vlani, no prepravcovia v čase krízy nechceli o zvyšovaní svojich cien ani počuť. "Preto bolo zavedenie mýta v tomto období pre dopravcov likvidačné, ale napriek jeho nepripravenosti muselo byť spustené," tvrdí Páleš.

Mrzí ho, že na Slovensku po zavedení mýta daň z motorových vozidiel vzrástla, na rozdiel od iných krajín. Nemecko po zavedení mýta túto daň podľa neho znížilo z 2 000 na okolo 700 eur a v Rakúsku klesla z 2 500 na 800 eur ročne. Niektoré štáty navyše pristúpili k určitej kompenzácii nákladov dopravcov vzniknutých kvôli sprevádzkovaniu mýta. V Nemecku v podobe podpory pre vzdelávacie a školiace programy a investície do ekologizácie dopravy. V ČR po zavedení mýta poskytli kompenzáciu domácim dopravcom v objeme 500 mil. CZK.

Dopravcovia sú podľa UNAS najviac trestaní a zdieraní v súčasnom podnikateľskom prostredí na Slovensku. "Pre nás je zvyšovanie dane z motorových vozidiel nepochopiteľné o to viac, že vyššie územné celky sa netaja tým, že väčšiu časť z týchto peňazí používajú na sociálne výdavky či zdravotníctvo a nie na opravy a údržbu ciest. Peniaze nie sú absolútne účelovo viazané," informoval agentúru SITA ďalej Polaček. Mýto podľa neho aj po roku prevádzky funguje s chybami a súčasnej vláde vyhovuje tento stav. "Ministerstvo dopravy obhajuje záujmy finančných skupín a vlastnej akciovky NDS pred Európskou komisiou. Skrýva sa za vymyslený záujem občanov bez toho, aby pomenovalo a potrestalo vinníkov," uviedol. O svojich požiadavkách chcú dopravcovia informovať na stretnutí so zástupcom rezortu dopravy.

© WEBNOVINY

pošli na vybrali.sme.sk
Súvisiace články:
SaS nepodporí účasť SR v eurovale 2
Strana Sloboda a Solidarita (SaS) pri hlasovaní v slovenskom parlamente nepodporí účasť Slovenska v európskom stabilizačnom mechanizme (tzv. eurovale 2). Na tlačovej besede to uviedol predseda strany
Začal tender na stavebný dozor pri stavbe D1 Fričovce-Svinia
Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. vyhlásila verejnú súťaž na činnosť stavebného dozoru pre výstavbu vyše 11-kilometrového úseku diaľnice D1 Fričovce - Svinia. Predpokladaná cena za výkon činnos
Svetová banka prognózuje SR postupné zrýchľovanie rastu
Slovensko by malo zostať medzi lídrami nových členských štátov Európskej únie (EÚ10) v hospodárskom raste. Vyplýva to zo štúdie Svetovej banky, podľa ktorej by slovenská ekonomika mala v tomto roku st
Súd odmietol ochrániť Tipos pred veriteľmi
Okresný súd Bratislava I odmietol národnú lotériovú spoločnosť Tipos chrániť pred veriteľmi. Podľa informácií zverejnených v obchodnom vestníku totiž návrh Tiposu na povolenie reštrukturalizácie firmy
Yahoo v prvom kvartáli zarobila 17 centov na akciu
Internetová spoločnosť Yahoo Inc svojím ziskom za prvý štvrťrok prekonala očakávania analytikov. Firma za január až marec dosiahla čistý zisk 223 mil. USD čiže 17 centov na akciu. V rovnakom kvartáli

Kurzový lístok ECB

Britská libra 0.7473 17.02 %
Získajte najvýhodnejší kurz >>

Škola investora

urokovy-diferencialPri obchodovaní na forexovom trhu prichádza k nákupom a predajom jednej meny za inú, pričom každej z týchto mien prislúcha zväčša iná úroková...
akciove-obchodovanie-a-cfd-instrumentyGlobálne finančné trhy nikdy neboli tak prístupné individuálnym investorom ako dnes. Vedľa akciových trhov možno pre investície využívať CFD...
ako-na-zlato-9-moznosti-investovania-do-zlataZlato spolu s ropou patrí medzi najčastejšie obchodované komodity; obchoduje s nimi až 95 % komoditných investorov.  Zlato predstavuje...