O uvoľnení 81 mil. eur pre rezort dopravy na vykrytie nákladov vyplývajúcich z neplatnosti zmluvy na prvý balík diaľničných PPP projektov bude zrejme rokovať vláda budúci týždeň. "Predložil som návrh do medzirezortného pripomienkového konania. Predpokladám, že by sa mohol stať súčasťou agendy rokovania vlády budúcu stredu," konštatoval po stredajšom rokovaní kabinetu minister dopravy Ján Figeľ.
Minister zároveň nepochybuje o tom, že vláda mu peniaze potrebné napríklad na zaplatenie realizovaných prípravných prác, konzerváciu stavby, poradenstvo, znalecké posudky či majetkové vysporiadanie, odsúhlasí. "Princíp, že Slovenská republika a teda ministerstvo dopravy má vyrovnať oprávnené náklady voči staviteľovi ministerstvo financií nespochybňovalo, skôr naopak, potvrdzujeme zhodu v tomto," doplnil Figeľ.
Ministerstvo dopravy už v tejto súvislosti do legislatívneho procesu predložilo vláde návrh na navýšenie rozpočtovej kapitoly rezortu dopravy o uvedených 81 mil. eur. Podľa návrhu uznesenia žiada navýšenie rozpočtu realizovať už do 15. októbra. Z celkovej sumy má ísť pritom na uhradenie faktúry za prípravné práce takmer 38 mil. eur. Okrem nákladov na prípravné práce sa majú uhradiť aj náklady na konzerváciu staveniska v sume 13,4 mil. eur a náklady na poradcov, technickú asistenciu Národnej diaľničnej spoločnosti, znalecké posudky a majetkovo-právne vysporiadanie vo výške 29,6 mil. eur.
Spoločnosť Slovenské diaľnice mala v rámci prvého balíka PPP na výstavbu piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom postaviť diaľničné úseky v dĺžke 75 kilometrov a 30 rokov ich prevádzkovať. Minister Figeľ kvôli nezabezpečeniu finančného uzatvorenia projektu sa začiatkom septembra tohto roka rozhodol nepredlžovať termín uzatvorenia prvého balíka PPP. Koncesná zmluva medzi štátom a firmou Slovenské diaľnice tak stratila platnosť.
Členmi koncesionárskej spoločnosti Slovenské diaľnice sú aj firmy Doprastav, a.s. a Váhostav - SK, a.s. Stavebné náklady projektu predstavujú 2,4 mld. eur. Medzinárodné konzorcium v tendri rezortu dopravy uspelo s ponukou 3,3 mld. eur na projektovanie, výstavbu, prevádzku aj údržbu úsekov diaľnice D1. Neskôr táto suma dodatkami vzrástla na 4 mld. eur. Počas 30 rokov koncesie mal štát koncesionárovi postupne splatiť 9,1 mld. eur. Ministerstvo dopravy pod vedením ministra Figeľa chce v PPP projektoch pokračovať, mali by však byť lacnejšie a výhodné pre štát.
SITA
© WEBNOVINY
Britská libra | 0.7183 | 20.48 % |