Úsek D1 Turany-Hubová sa má postaviť podľa pôvodného zámeru

Úsek D1 Turany-Hubová sa má postaviť podľa pôvodného zámeru
Sprava: Minister dopravy, pôšt a telekomunikácii SR Ján Figeľ a minister životného prostredia SR József Nagy na TB po spoločnom pracovnom stretnutí, ktorého témou bolo posudzovanie dopadov výstavby na životné prostredie.Foto: SITA/Jozef JakubčoBRATISLAVA

Takmer 14-kilometrový úsek diaľnice D1 Turany - Hubová by mal byť postavený tak, ako bol pripravený podľa platného stavebného povolenia. Zhodli sa na tom vo štvrtok ministri dopravy a životného prostredia Ján Figeľ a József Nagy s tým, že sú potrebné účinné kompenzačné opatrenia na zmiernenie dopadov stavby na chránené územia Malej a Veľkej Fatry. Mimovládne organizácie však uprednostňujú iný variant diaľničného úseku s výstavbou tunela Korbeľka. Teraz schválený variant je podľa nich v rozpore s európskou smernicou o ochrane biotopov, keďže vedie v tesnej blízkosti chráneného územia prírody Natura 2000. Diaľnica na severe Slovenska mala byť pôvodne postavená v rámci prvého balíka PPP a stavbári už aj vykonali prípravné práce. Európska komisia pre problémy s vplyvmi stavby na životné prostredie neodsúhlasila potrebnú časť financovania projektu.

Ochranári predložili na stredajšom stretnutí na ministerstve životného prostredia štúdiu o tunelovom variante diaľničného úseku Turany - Hubová. "Treba však zvážiť, či je vôbec ešte priestor na alternatívne rozmýšľanie, nakoľko táto stavba je už rozbehnutá. Prinajmenšom by bolo potrebné urobiť odbornú analýzu jedného i druhého variantu," povedal Nagy po rokovaní s ministrom dopravy Figeľom. "Ide o jeden trvajúci projekt, kde si treba uvedomiť daný stav. Ministerstvo životného prostredia je za prijateľné kompenzačné opatrenia, aj keď budú ekonomicky nevýhodné," dodal šéf envirorezortu. Náhradné opatrenia by pritom mali obmedziť vplyv stavby diaľnice na chránené územie prírody.

Európsku komisiu v súvislosti so stavbou diaľnice Turany - Hubová podľa Figeľa zaujíma, či existujú aj iné alternatívy jej výstavby. Ak má táto alternatíva už podobu hotového projektu, tak by mala byť jasne zdôvodnená, že iné možnosti nie sú z hľadiska verejného záujmu porovnateľné so zvoleným variantom výstavby. "Ak takýto variant bol zvolený a je pred realizáciou, tak by mali byť prijaté účinné kompenzačné alebo zmierňujúce opatrenia vo vzťahu k životnému prostrediu," pripomenul Figeľ. Podľa ministra dopravy je to o kompatibilite s európskou a našou legislatívou.

"Sme už vo fáze, keď začali predbežné práce," zdôvodnil Figeľ prečo je potrebné pokračovať v stavbe diaľnice podľa schváleného projektu. Rezort dopravy podľa neho rokuje o stavbe D1 Turany - Hubová s Európskou komisiou, ale aj s partnermi na Slovensku, najmä ministerstvom životného prostredia. Cieľom je pripraviť všetky rozhodnutia pre samotnú realizáciu stavby. "Tak bola schválená, také je stavebné povolenie, tak začala stavba. Zároveň chceme v rámci týchto rokovaní prijať účinné kompenzačné opatrenia pre ochranu prírody," dodal minister dopravy.

Na ďalších plánovaných úsekoch D1 medzi Žilinou a Prešovom nie sú podľa šéfa rezortu dopravy podobné problémy s vplyvom na okolité prostredie ako na úseku Turany - Hubová. "Rozsah problémov takých veľkých na inom úseku nie je," uviedol Figeľ. "Toto môžem potvrdiť. Nie sme si vedomí podobných problémov. Samozrejme, sú trasy, ktoré sú menej konfliktné. Toto bola pôvodne veľmi nešťastne vybratá trasa, ale teraz už veľmi ťažko s tým asi budeme niečo robiť," povedal Nagy o úseku D1 Turany - Hubová.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. plánuje na diaľnici Turany - Hubová dva tunely Rojkov a Havran v celkovej dĺžke 4 603 metrov. Na úseku by malo byť postavených štrnásť mostov, z toho trinásť priamo na diaľnici v dĺžke 2 516 metrov a jeden mimo nej dlhý 74 metrov. Plánované sú tiež tri križovatky Turany, Kraľovany a Hubová, ako aj stavba strediska správy a údržby diaľnice v Stankovanoch. Na diaľnici by malo byť zároveň vybudovaných desať protihlukových stien v celkovej dĺžke 5 845 metrov a s výškou dva až tri metre. NDS na svojej webovej stránke o tejto plánovanej diaľnici neuvádza predpokladaný termín začatia a ukončenia prác.

© WEBNOVINY

pošli na vybrali.sme.sk
Súvisiace články:
SaS nepodporí účasť SR v eurovale 2
Strana Sloboda a Solidarita (SaS) pri hlasovaní v slovenskom parlamente nepodporí účasť Slovenska v európskom stabilizačnom mechanizme (tzv. eurovale 2). Na tlačovej besede to uviedol predseda strany
Začal tender na stavebný dozor pri stavbe D1 Fričovce-Svinia
Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. vyhlásila verejnú súťaž na činnosť stavebného dozoru pre výstavbu vyše 11-kilometrového úseku diaľnice D1 Fričovce - Svinia. Predpokladaná cena za výkon činnos
Svetová banka prognózuje SR postupné zrýchľovanie rastu
Slovensko by malo zostať medzi lídrami nových členských štátov Európskej únie (EÚ10) v hospodárskom raste. Vyplýva to zo štúdie Svetovej banky, podľa ktorej by slovenská ekonomika mala v tomto roku st
Súd odmietol ochrániť Tipos pred veriteľmi
Okresný súd Bratislava I odmietol národnú lotériovú spoločnosť Tipos chrániť pred veriteľmi. Podľa informácií zverejnených v obchodnom vestníku totiž návrh Tiposu na povolenie reštrukturalizácie firmy
Yahoo v prvom kvartáli zarobila 17 centov na akciu
Internetová spoločnosť Yahoo Inc svojím ziskom za prvý štvrťrok prekonala očakávania analytikov. Firma za január až marec dosiahla čistý zisk 223 mil. USD čiže 17 centov na akciu. V rovnakom kvartáli

Kurzový lístok ECB

Britská libra 0.7862 12.70 %
Získajte najvýhodnejší kurz >>

Škola investora

ako-vybrat-podielovy-fondAk ste sa rozhodli pre investovanie do podielových fondov, pravdepodobne sa trápite otázkou, ktorý fond si vybrať. V dnešnej dobe je na...
vyhody-dlhopisovInvestovanie do dlhopisov prináša množstvo výhod, ktoré ocení nejeden investor. Dlhopisy by nemali chýbať v žiadmon portfóliu najmä kvôli...
co-je-burzovy-indexBurzové indexy majú nezastupiteľnú úlohu. Investor dokáže podľa nich určiť aká nálada panuje na burze.Každý investor by mal poznať...