Slovenská konsolidačná mala ponúkať pomoc občanom, ktorí pre krízu a následnú nezamestnanosť neboli schopní splácať úvery na bývanie. Termín na predloženie žiadostí sa skončil koncom minulého roka a možnosť požiadať o odklad či zníženie splátky reálne nevyužil ani jeden klient v žiadnej banke. "Neregistrovali sme záujem vstúpiť do uvedeného štátneho programu a ani informačný dopyt zo strany našich klientov," povedala hovorkyňa UniCredit Bank Zuzana Ďuďáková. Každá banka má totiž podľa vedúcej oddelenia retailových úverov v Slovenskej sporiteľni Michaely Kaňovej vlastné nástroje ako pomôcť klientovi a ku každému pristupuje individuálne.
Jednou z príčin, prečo nie je o štátnu pomoc záujem, môžu byť prísne podmienky, ktoré sa stanovili. Kritériá stanovené bývalým vedením rezortu financií boli podľa hovorcu Tatra banky Borisa Gandela nastavené tak, aby nedochádzalo k masovému zneužívaniu štátnej pomoci a mohli ju čerpať tí, ktorí boli postihnutí krízou a kvôli kríze prišli o zamestnanie. Popri tom sa stanovili ďalšie podmienky, ktoré boli podľa Gandela veľmi jasne a úzko špecifikované. "Vládne opatrenie malo za cieľ tvoriť záchrannú sieť v prípade ťažšieho priebehu krízy," skonštatoval Gandel.
Slovenská konsolidačná v decembri 2009 ukončila prípravy na poskytovanie úverov v rámci programu štátnej pomoci. Práce na príprave projektu trvali päť mesiacov, pričom išlo o komplikovaný projekt, do ktorého vstupovali okrem konsolidačnej aj banky, vláda, rezort financií a ďalšie štátne i komerčné subjekty. Slovenská konsolidačná sa síce zaviazala, že za neplatiča uhradí maximálne jeden rok 70 % mesačnej splátky, no neskôr jej musel klient tieto peniaze vrátiť aj s úrokmi. Čím dlhšie by ich splácal, tým vyšší ročný úrok by zaplatil.
V súčasnosti v odôvodnených prípadoch využíva UniCredit Bank bilaterálny systém dohody s klientom. V prípade krátkodobých a odôvodnených finančných problémov je najvhodnejšie dočasne odložiť niekoľko splátok, kde je splatnosť úveru zachovaná. V prípade vážnych a dlhodobých problémov je možné požiadať o predĺženie celkovej splatnosti úveru, čím sa znížia mesačné splátky. Banka akceptuje podľa Ďuďákovej aj pristúpenie k záväzku inou bonitnou osobou. Základom však podľa Gandela je, aby klient, ak sa dostane do takýchto problémov, čo najskôr kontaktoval banku a spoločne hľadali riešenie situácie.
O zmenu splácania žiada v Slovenskej sporiteľni podľa Kaňovej priemerne 250 až 300 klientov mesačne s postupnou mierne klesajúcou tendenciou. Vo VÚB banke je to na hypotékach zhruba 80 žiadostí mesačne, pričom ide o všetky zmeny zmluvných podmienok a nejde teda vo všetkých prípadoch len o problémy so splácaním. "Od mája minulého roka sme zaznamenali pokles na 60 žiadostí, ale následne ku koncu roka sa tento počet opäť zvýšil,“ skonštatovala hovorkyňa VÚB banky Alena Walterová s tým, že zrejme to bolo kvôli iným výdavkom domácností.
© WEBNOVINY
Britská libra | 0.9092 | -0.65 % |