Zdá sa, že počiatočné nadšenie okolo masovo vyrábaných elektrických áut začína strácať na sile. Automobilky totiž zmierňujú svoje odhady, čo sa týka budúcich predajov a znižujú výrobu týchto vozidiel.
Napríklad automobilka GM, výrobca Chevy Volt, pozastaví na mesiac výrobu tohto modelu. K tomuto kroku pristupuje už druhýkrát počas posledných šiestich mesiacov, a to kvôli vysokým zásobám Voltov u svojich predajcov. Ešte v roku 2011 pritom automobilka GM (NYSE: GM) počítala s tým, že v roku 2011 predá 25 tisíc hybridných vozidiel a o rok neskôr dokonca 120 tisíc. Nakoniec sa vlani podarilo predať len 7600 áut a v tomto roku sa toto číslo zatiaľ dostalo na 10 700 predaných kusov. A to je pre GM obrovské sklamanie. Napriek tomu nie je všetkým dňom modelu Chevy Volt koniec, pretože automobilový priemysel aj odborníci na trhu používajú Volt ako porovnávací nástroj pre určenie zdravotného stavu a budúcnosti priemyslu s elektrickými autami. Do neho patrí aj výrobca športových elektromobilov Tesla.
Rozhodujúca je samotná výroba
Spoločnosti Tesla (NASDAQ: TSLA) hrozia v krátkodobom horizonte vážne problémy s hotovosťou. Cashflow Tesly sa totiž rýchlo stenčuje s tým, ako sa automobilka snaží vyrovnať s výrobou svojho sedanu s názvom Model S. V súčasnosti má totiž Tesla 12 000 nevybavených objednávok pre tento model, pričom do konca roka zvládne vyrobiť len 5000 kusov. V treťom kvartáli sa má dodať 500 vozidiel, a na posledný kvartál tak zostáva 4500 kusov. Denne automobilka vyrába iba dve až tri vozidlá. Očakáva ale, že do konca tohto roka bude schopná rozbehnúť výrobu až na 50 áut za deň, čo je celkom strmá výrobná krivka.
Optimistický pohľad vedenie firmy však nezdieľajú Short investori. Podiel krátkych pozícií (short interest) vystúpil až k 50%. Teda polovicu všetkých akcií obchodovaných na burze predávajú investori na krátko.
Kvôli vysokému nárastu objednávok a prísnemu rozpočtu je Tesla veľmi závislá práve na úspechoch svojej produkcie do konca tohto roka. Podľa mojich odhadov firemného cash flow by Tesle mohla dôjsť hotovosť po vyrobení dvoch tretín z požadovaných 5000 kusov áut. Firma má k dispozícii hotovosť, ktorú si sama vytvára - a to je 232 miliónov dolárov. K tomu je potrebné pripočítať 65 miliónov z nízkoúročenej pôžičky od amerického ministerstva energetiky, ktoré zatiaľ firma nevyčerpala.
Ak sa firme nakoniec podarí vyrobiť plánovaný počet áut, mohla by sa jej dostupná hotovosť na konci tohto roka pohybovať okolo 200 miliónov dolárov. Ale ak sa výroba Modelu S v plnom rozsahu oneskorí o niekoľko mesiacov, hotovosť Tesly zmizne v nedohľadne. Spoločnosť by v tom prípade bola nútená vyhľadať súkromného investora alebo si ísť pre ďalšie peniaze na burzu. Tak ako tak sa celá spoločnosť rozdrví medzi väčší počet subjektov. A pretože si Tesla vzala úver od ministerstva energetiky, v prípade ponúknutia 50 percent akcií by výnos z celej akcie išiel na splatenie tejto pôžičky. Práve preto sa Tesla snaží vyhnúť akejkoľvek ponuke svojich akcií, v čo naopak dúfajú Short investori.
Analytici versus shortoví investori
Tesla je tak trochu záhadou, pokiaľ ide o finančnú stránku. Na jednej strane ju príliš v láske nemajú traderi, pretože 53 percent akcií Tesly je shortovaných. Avšak pomerne optimistickí sú ohľadom vývoja jej akcií analytici. Keď sa pozrieme na názory 14 analytikov, ktorí sa firmou zaoberajú, tak podľa 60 percent z nich majú akcie Tesly buď nálepku "overweight" (pozn. red. Akcia by mala byť zastúpená v portfóliu vo väčšej miere, než je jej zastúpenie v indexe) alebo "buy" (odporúčanie akciu kúpiť), a len 13 percent analytikov odporúča štatút "sell" teda predať akcie firmy (pozri graf nižšie).
Takýto zásadný rozdiel medzi predpoveďou analytikov možno najlepšie vysvetliť rozdielnymi zdrojmi odmien, ktoré analytici a investori dostávajú. Investori zarábajú tak, že svoje rozhodnutia zakladajú na pohyboch trhu, zatiaľ čo analytici získavajú peniaze nie z výkonnosti akcií, ale zo svojich predpovedí. A vo finančníctve platí, že dobrá predpoveď je zvyčajne lepšia ako tá zlá. Navyše analytici sa musia často riadiť stratégiou, ktorú zastáva vedenie spoločnosti. A ak dôjde k úprave tejto stratégie, analytici majú celkom zviazané ruky.
Kto má teda pravdu?
Všeobecne majú short investori oveľa väčší dôvod k tomu konať zodpovednejšie ako analytici. Tí sú totiž platení skôr za dobrý "príbeh" ako za jeho presnosť. Naopak short investori bývajú obvykle erudovanejší. A na to, aby ste sa vydali proti názoru tých najlepších investorov, potrebujete veľkú dávku odvahy.
Iná situácia je u investorov presadzujúcich dlhé pozície. Vzhľadom k veľkému záujmu o shorty by akékoľvek pozitívne správy o Tesle mohli akciám priniesť slušný nárast, a to keď si short investori budú istiť svoje stávky. Lenže na druhej strane by každý problém alebo oneskorenie na strane výroby mohli akcie Tesly poslať prudko nadol.
Autor: Matt Bolduc | Saxo Bank
Britská libra | 0.7318 | 18.99 % |