Frontline, najväčšia svetová spoločnosť prevádzkujúca námorné tankery, zaznamenala za minulý týždeň pri predaji lodí stratu 30 miliónov dolárov. Každý normálny človek by sa spýtal, prečo robia takú “hlúposť”. Pravda sa ukrýva v nízkych cenách za lodnú prepravu, ktorá je dokonca pod náklady. Preto lodní prepravcovia prerábajú peniaze a ubúda im hotovosť. To vysvetľuje, prečo sa akcie firiem Frontline a Torm v porovnaní s minulým rokom obchodujú o 80 percent lacnejšie, ako ukazuje červená čiara v grafe 1.
Ďalej, firmy ako Norden, Jinhua alebo Golden Ocean, ktoré prepravujú pevný náklad, nestratili na hodnote toľko ako firmy s tankermi, ktoré vozia náklad kvapalný. Všeobecne ale platí pre celú lodnú prepravu, že ponuka prevyšuje dopyt, ceny sú nízke a hotovosť sa vytráca.
Z grafu 2 je zrejmé, že všetky spomínané akcie z lodnej prepravy sa obchodujú pod svojou účtovnou hodnotou (P / B <1). Torm sa obchoduje za 0,08 svojej účtovnej hodnoty. Znamená to teda, že sú tieto akcie lacné?
S ohľadom na zúfalé ceny za prepravu, previs ponuky a fakt, že použité lode sa predávajú pod (účtovnou) cenou, pravdepodobne nie.
Cyklické odvetvia
Lodná preprava je svojou cyklickou povahou známa. Rastový cyklus pre nákladnú prepravu skončil na prelome rokov 2007/2008 a od tej doby mieria smerom dole. Fundamentálne trhy čakajú, že budúcnosť bude ťažká a s rastom sa v blízkej dobe nedá počítať.
Vo chvíli, keď bude zrejmý rastový trend, budú mať akcie časť rely už za sebou. Investori by preto mali sledovať vývoj cien lodnej prepravy a akcie, ktoré na ne reagujú ako je napríklad Frontline a Golden Ocean, a zachytiť príležitosť k výraznému rastu.
Autor: www.saxobank.sk
Britská libra | 0.7317 | 19.00 % |