Obnovenie Hodvábnej cesty

 HSBCV čase keď Svetová ekonomika čelí viacerým výzvam sme svedkami ešte väčšej zmeny – vytvárania novej Južnej Hodvábnej cesty, ktorá bude spájať Áziu, Blízky Východ, Afriku a Latinskú Ameriku, hovorí o tom štúdia „Južná Hodvábna cesta“, ktorú pripravila HSBC Bank. Rast rozvíjajúcich krajín by mal byť motorom svetového obchodu 21. storočia.

V súčasnosti sa v Číne a Indii sa každých 10 rokov obrovským tempom zvyšuje životná úroveň. USA potrebovali na rovnaké tempo zvýšenia životnej úrovne obdobia 30 až 50 rokov počas rozmachu v 19. a 20. storočí. To vyžaduje mobilitu kapitálu a tovaru ako aj ľudí. Na druhej strane formujúcej sa hodvábnej cesty sú krajiny bohaté na suroviny ako sú Brazília, štáty arabského polostrova a ďalšie.

Vzájomné prepojenie týchto krajín rovnakým spôsobom spôsobí efekt ako explodovanie obchodu medzi rozvinutými národmi v rokoch 1950 až 1960. A tak očakávame, že 21. storočie bude obdobím obrovského rastu obchodu medzi rozvíjajúcimi sa krajinami a  hlavný smer medzinárodného obchodu bude prebiehať na trase Južnej Hodvábnej cesty.

V minulosti postupné odstraňovanie bariér v medzinárodnom obchode cez GATT a ideu EÚ, znamenalo profit najmä pre krajiny OECD. Dnes ak sa odstránia (stále veľké) bariéry medzi krajinami Južnej Hodvábnej cesty tak centrá svetového obchodu budú ležať práve na tejto trase a rovnako aj ťažisko svetového obchodu bude prebiehať po tejto línii.

„Vyspelé krajiny už dnes viac exportujú do rozvojových krajín než medzi sebou. A tento fakt by mal brať na zreteľ každý zodpovedný manažér hľadiaci do budúcnosti a pozerať sa na rozvíjajúce sa trhy. Samozrejme je potrebné poznať napríklad špecifiká a zvyklosti obchodovania na rozvíjajúcich sa trhoch“ pripomína Patrik Mozola, CEO, HSBC Bank, Slovensko, ktorý sa zaoberá trhmi rozvíjajúcich krajín.

Pre uľahčenie prepojenia Južnej Hodvábnej cesty, budú rozvíjajúce krajiny musieť investovať do infraštruktúry. Už dnes má Čína päť z desiatich najväčších kontajnerových prekladísk - prístavov na svete. Pred dvadsiatimi rokmi ani jeden z prístavov nebol v prvej dvadsiatke. Ďalšie rozvíjajúce štáty veľmi nezaostávajú, keďže vďaka čínskym investíciám sa proces budovania infraštruktúry sa pomaly dotvára. Či už na dovoz surovín, ale aj na export hotových výrobkov. Jedným z megaprojektov je Trans-Ázijská železnica, projekt podporovaný OSN.

„Revolúcia v oblasti obchodu bude prepojená aj rozvojom kapitálových trhov. Ázijské finančné centrá sú rýchlo rastú a po čase sa renminbi môže stať najdôležitejšou rezervnou menou na svete.“ zdôrazňuje P. Mozola.

Podľa štúdie HSBC Bank „Južná Hodvábna cesta“, ak v súčasnosti najväčším obchodným partnerom Číny sú Spojené štáty tak o dvadsať až tridsať rokov to môže byť India. A s veľkou pravdepodobnosťou Brazília v kombinácii s Ruskom budú ohrozovať pozíciu USA ako najväčšieho importéra čínskych výrobkov. Prepojenie nových trhov sú šancou, závisí ako sa k tomu postavia jednotlivé krajiny. Poznajúc smerovanie medzinárodného obchodu nevyhnutné je prispôsobiť sa a nasmerovať firmy aj na trhy, ktoré sú vzdialené, ale prežívajúce boom.

TOP Fakty:

  • Čínsky premiér Wen v decembri 2010 podpísal počas návštevy Indie obchodné dohody za 16 miliárd USD, čo je omnoho viac ako 10 miliárd USD, ktoré podpísal s prezidentom Obamom mesiac predtým
  • 42% pracovnej sily v Spojených arabských emirátoch, je buď z Indie alebo Pakistanu
  • V roku 2009 získala Kórea zákazku od Spojených arabských emirátov za 16 miliárd na stavbu stavať jadrových elektrární v Perzskom zálive, svoju doteraz najväčšiu exportnú zákazku
  • Čínske a indické automobily sú lacnejšie, ľahšie a jednoduchšie než ich západné výrobky a môžu apelovať na tých, ktorí jednoducho chcú dopravu a nie luxus.
  • Odstránenie bariér v obchodovaní nebude ľahké, ale práce sú už v plnom prúde. Krajiny v Ázii sa už vytvorili nové politické spojenectvo. Obchodné dohody medzi Čínou a krajinami Latinskej Ameriky sa stávajú samozrejmosťou.
  • Počet čínskych turistov v Dubaji zvýšili o 50% v roku 2009 a ďalších 50% v roku 2010 .

Autor: HSBC Bank

pošli na vybrali.sme.sk
Súvisiace články:
Koronavírus postihuje hospodárenie firiem: akcie Apple sa pr
Apple varuje pred možným poklesom zisku za prvý kvartál. Akcie spoločnosti prudko poklesli. Dôvodom je koronavírus. Akcie spoločnosti Apple včera na nemeckej burze klesli o šesť percent. O desať
Čo čakať od akciového trhu v roku 2019?
Momentálne zažívame zatiaľ druhú najdlhšiu ekonomickú expanziu v histórii. Zatiaľ najdlhšie obdobie ekonomického rastu pritom nebolo tiež tak dávno. V 90-tych rokoch, po páde železnej opony a ukončení
Fidelity International uvádza fond zameraný na udržateľné vo
Spoločnosť Fidelity International (Fidelity) oznamuje uvedenie nového fondu Sustainable Water and Waste Fund, ktorý sa zameriava na udržateľné investície v oblasti vodného hospodárstva a spracova
Dokáže Turecko spôsobiť škody európskym bankám?
Turecká kríza sa rozširuje a líra naďalej oslabuje. Niektorí analytici sa obávajú, že prekročenie hranice 7,000 kurzu líry voči doláru, k čomu už prakticky došlo, vyčerpá zostávajúci kapitál najväčšíc
Vstup Xiaomi na burzu bude najväčšou udalosťou tohto roka na
Veľa ľudí v Európe a USA nikdy nepočula o spoločnosti Xiaomi. Táto firma bola založená v roku 2010 a je jednou z najrýchlejšie rastúcich technologických firiem v Číne. Spoločnosť predložila ešte 3.máj

Kurzový lístok ECB

Britská libra 0.7318 18.99 %
Získajte najvýhodnejší kurz >>

Škola investora

hlavne-faktory-ovplyvnujuce-ceny-na-devizovom-trhuCenové fluktuácie sú na finančných trhoch celkom normálnym javom. Ceny akcií, komodít a iných aktív neustále rastú a klesajú. Iné to nie je ani...
marza-pakovy-efektKedysi bolo bežné obchodovať forex iba so skutočnými peniazmi. Ak ste chceli nakúpiť americké doláre a predať britské libry o objeme 100.000...
ako-si-vybrat-spravneho-forex-brokeraKaždý, kto je zaangažovaný do obchodovania na devízovom trhu vie, aká dôležitá je dobrá a spoľahlivá obchodná platforma a serióznosť firmy,...