V čase keď Svetová ekonomika čelí viacerým výzvam sme svedkami ešte väčšej zmeny – vytvárania novej Južnej Hodvábnej cesty, ktorá bude spájať Áziu, Blízky Východ, Afriku a Latinskú Ameriku, hovorí o tom štúdia „Južná Hodvábna cesta“, ktorú pripravila HSBC Bank. Rast rozvíjajúcich krajín by mal byť motorom svetového obchodu 21. storočia.
V súčasnosti sa v Číne a Indii sa každých 10 rokov obrovským tempom zvyšuje životná úroveň. USA potrebovali na rovnaké tempo zvýšenia životnej úrovne obdobia 30 až 50 rokov počas rozmachu v 19. a 20. storočí. To vyžaduje mobilitu kapitálu a tovaru ako aj ľudí. Na druhej strane formujúcej sa hodvábnej cesty sú krajiny bohaté na suroviny ako sú Brazília, štáty arabského polostrova a ďalšie.
Vzájomné prepojenie týchto krajín rovnakým spôsobom spôsobí efekt ako explodovanie obchodu medzi rozvinutými národmi v rokoch 1950 až 1960. A tak očakávame, že 21. storočie bude obdobím obrovského rastu obchodu medzi rozvíjajúcimi sa krajinami a hlavný smer medzinárodného obchodu bude prebiehať na trase Južnej Hodvábnej cesty.
V minulosti postupné odstraňovanie bariér v medzinárodnom obchode cez GATT a ideu EÚ, znamenalo profit najmä pre krajiny OECD. Dnes ak sa odstránia (stále veľké) bariéry medzi krajinami Južnej Hodvábnej cesty tak centrá svetového obchodu budú ležať práve na tejto trase a rovnako aj ťažisko svetového obchodu bude prebiehať po tejto línii.
„Vyspelé krajiny už dnes viac exportujú do rozvojových krajín než medzi sebou. A tento fakt by mal brať na zreteľ každý zodpovedný manažér hľadiaci do budúcnosti a pozerať sa na rozvíjajúce sa trhy. Samozrejme je potrebné poznať napríklad špecifiká a zvyklosti obchodovania na rozvíjajúcich sa trhoch“ pripomína Patrik Mozola, CEO, HSBC Bank, Slovensko, ktorý sa zaoberá trhmi rozvíjajúcich krajín.
Pre uľahčenie prepojenia Južnej Hodvábnej cesty, budú rozvíjajúce krajiny musieť investovať do infraštruktúry. Už dnes má Čína päť z desiatich najväčších kontajnerových prekladísk - prístavov na svete. Pred dvadsiatimi rokmi ani jeden z prístavov nebol v prvej dvadsiatke. Ďalšie rozvíjajúce štáty veľmi nezaostávajú, keďže vďaka čínskym investíciám sa proces budovania infraštruktúry sa pomaly dotvára. Či už na dovoz surovín, ale aj na export hotových výrobkov. Jedným z megaprojektov je Trans-Ázijská železnica, projekt podporovaný OSN.
„Revolúcia v oblasti obchodu bude prepojená aj rozvojom kapitálových trhov. Ázijské finančné centrá sú rýchlo rastú a po čase sa renminbi môže stať najdôležitejšou rezervnou menou na svete.“ zdôrazňuje P. Mozola.
Podľa štúdie HSBC Bank „Južná Hodvábna cesta“, ak v súčasnosti najväčším obchodným partnerom Číny sú Spojené štáty tak o dvadsať až tridsať rokov to môže byť India. A s veľkou pravdepodobnosťou Brazília v kombinácii s Ruskom budú ohrozovať pozíciu USA ako najväčšieho importéra čínskych výrobkov. Prepojenie nových trhov sú šancou, závisí ako sa k tomu postavia jednotlivé krajiny. Poznajúc smerovanie medzinárodného obchodu nevyhnutné je prispôsobiť sa a nasmerovať firmy aj na trhy, ktoré sú vzdialené, ale prežívajúce boom.
TOP Fakty:
Autor: HSBC Bank
Britská libra | 0.7318 | 18.99 % |