Už v priebehu júnovej svetovej konferencie vývojárov WWDC usporiadanej spoločnosťou Apple bolo jasné, že táto firma (NASDAQ: AAPL) má v úmysle prepojiť svoje mapy s vyhľadávacím softvérom Siri. Týmto krokom chcela priamo konkurovať Google (NASDAQ:GOOG). Ale aby som bol úprimní, myslím si, že išlo o fatálne zlyhanie.
Mapy boli hlavným cieľom Applu
Spoločnosť spustila vlastné mapy, aby tak mohla kontrolovať celý reťazec informácii o užívateľovi a spojiť ich s jeho vyhľadávaním a súhlasom k získavaniu informácií pre reklamné účely. V tejto oblasti sa točí veľa peňazí a práve preto o ne prebieha medzi Applom a Googlom veľký boj. Apple tu už ale zrejme stratil veľa času.
Myslím si, že za zlyhaním Applu možno stojí to, že sa manažment firmy v čele s Timom Cookom príliš odchýlil od vizionárskeho zmýšľania Steva Jobsa, ktorý premýšľal v dlhodobej perspektíve. Namiesto toho sa Apple vydal bezmyšlienkovite vpred, nie ale práve správnou cestou, ale tou, ktorá je navyše postavená na honbe za rýchlym víťazstvom.
Až príliš optimistické bolo očakávať, že k špičkovému produktu vám stačí len dodať funkciu vlastných máp, navyše vytvorených v takom krátkom čase. Takéto náhlenie sa bolo v dlhodobom kontraste s tým, ako sa Apple normálne správa. Spoločnosť bola po dlhú dobu považovaná za lídra v nových nápadoch, dizajne a tiež v predstavovaní nečakaných noviniek.
Rýchle víťazstvo vďaka zníženiu nákladov
Apple minimalizoval náklady a svoje 3D mapy vytvoril tým najlacnejším a možno tiež najrýchlejším spôsobom. Jednou z ich hlavných vád je automatické počítanie výšky budov a podobne, čo potom spôsobuje veľa chýb.
Pri vývoji máp platí dvojnásobne, že keď chcete vytvoriť úspešnú aplikáciu, potom je pri jej vývoji potrebné veľa úsilia a času. Prípadné chyby by sa mali opravovať ešte pred predstavením produktu, a nie až po ňom. Prečo teda Apple uviedol svoje mapy na trh vo chvíli, keď ešte zjavne neboli hotové? Apple totiž mohol i naďalej využívať staré mapy a jeho zmluva s Google bola platná ešte najmenej rok.
Apple sa dáva do poriadku
Apple pritom i naďalej poskytuje informácie Googlu o tom, kde sa práve jeho užívatelia pohybujú. Zatiaľ čo mapy v Androide majú proti tým v novom operačnom systéme iOS 6 stále veľký náskok. Applu tak nezostáva nič iné, ako si lízať svoje rany a dať sa do poriadku. Firma už napáchala dosť škôd, čo len dokladá otvorený list šéfa Applu Tima Cooka, v ktorom sa všetkým zákazníkom ospravedlňuje.
Čo z toho vyplýva pre investorov?
Osobne by som požadoval vyššiu rizikovú prémiu, teda nižší násobok P/E pri zachovaní rovnakého zisku na akciu. A to kvôli tomu, že nové vedenie Applu sa nemôže so Stevom Jobsom vôbec porovnávať. Rozbehnutá séria stále nových produktov s nádychom Steva Jobsa sa zrejme začína zadrhávať. Zdá sa, že každodennú prevádzku Applu stále viac ovplyvňujú manažéri a nie ľudia, ktorí jeho biznisu rozumejú. Preto u tejto spoločnosti do budúcnosti vidím narastajúce riziko.
Autor: Peter Garnry | stratég akciových trhov | www.saxobank.sk
Britská libra | 0.9172 | -1.54 % |