Čína zľahčuje svoje dlhové problémy

Broker: TRIM BrokerČínsky Národný úrad auditu (NAO) dokončil dlho očakávaný posudok ohľadom množstva dlhu, s ktorým sa potýkajú jednotlivé čínske municipality a následne tento report predložil čínskemu kongresu. Audit tvrdí, že celkový dlh municipalít predstavoval koncom roka 2010 10,72 bilióna juanov ($1,7 bilióna). Táto suma je približne rovnaká ako NAO očakával v máji tohto roku. Dlh 10,7 bilióna juanov je menej ako 14,4 trilióna, ktorý na začiatku júna odhadovala centrálna banka.

Správa auditu je značne spolitizovaná a je použitá ako „dôkaz“, že dlhový problém vlád v čínskych provinciách nie je taký veľký, ako sa viacerí domnievajú – v podstate táto správa bagatelizuje dlhové problémy čínskych municipalít. Avšak audit bol užitočný v tom, že poukázal na systematické riziká čínskych praktík pri manažmente rizika a taktiež spochybňuje predpoklad, že Čína sa dokáže vyrovnať so svojim dlhom.

Celý audit NAO bol spustený na príkaz premiéra Wena Jiabaoa v marci 2011 a bol dlho očakávaným pokusom čínskej centrálnej vlády získať spoľahlivý obraz o plnom rozsahu čínskeho dlhového problému. Úrad tvrdí, že pokryl širší rozsah dlhu ako PBOC (čínska centrálna banka). NAO odhaduje, že dlh z tzv. local government financing vehicles (LGFV) – čo sú finančné facility, ktoré sa zaoberajú investičnými projektmi lokálnych vlád, ktoré majú, až na výnimky, podľa zákona zakázané viesť deficity a vydávať dlhopisy, predstavuje približne 5 biliónov juanov – čo je oveľa menej ako odhaduje centrálna banka. Odhad NAO by znamenal, že celkový dlh čínskych municipalít by predstavoval 27% HDP, zatiaľ čo odhad PBOC pre LGFV predpokladá tento dlh na približne 35% HDP.

Ak by sa odhad NAO pre dlh mimo facility LGFV (5,7 bilióna) skombinoval s odhadom centrálnej banky pre dlh v rámci LGFV (14,4 bilióna), potom by sa celkový dlh vyšplhal na zhruba 20 biliónov juanov, alebo 50% HDP. Ak by sme toto číslo skombinovali s dlhom centrálnej vlády – približne 20% HDP – hrubý verejný dlh krajiny by dosahoval asi 70% HDP, čo by znamenalo, že verejné financie sa nachádzajú o poznanie v horšom stave, ako sa nám snažia tvrdiť oficiálne autority. I keď takéto množstvo stále nedosahuje výšku najviac zadlžených krajín postihnutých krízou, bolo by omnoho väčšie ako Čína doteraz povolila. Čo je však dôležitejšie, tento moment transparentnosti odkrýva to, čo sa skrýva v súvahe Číny na strane záväzkov – a síce, že dlh tejto krajiny raketovo rastie.

Nie je prekvapujúce, že správa NAO sa líši od reportov PBOC a im podobných. V Pekingu prebieha prudká debata ohľadom veľkosti dlhu a spôsoboch, akým ho manažovať. NAO neodhaduje aká časť z celkového dlhu municipalít vo výške 10,72 bilióna juanov je „toxická“. (Predchádzajúce odhady hovoria o 20 – 30%.) Napriek tomu fakt, že oficiálne vládne správy sa nelíšia iba v celkovom množstve dlhu, ale aj v tom, pod ktoré organizácie tento dlh spadá a v akom rozsahu, naznačuje vážne systémové finančné riziká.

Správa od NAO poskytuje niektoré užitočné náhľady do súčasného stavu a to, čo odkrýva, je dosť ponuré. Je tomu tak z toho dôvodu, že sa opätovne posilňuje vnímanie, že lokálne vlády naberajú na svoje plecia stále viac dlhu. NAO odhaduje, že dlh municipalít narástol v roku 2009 o 49%, a o 19% v roku nasledujúcom, čo sa len sotva zhoduje s predchádzajúcimi odhadmi centrálnej banky. Taktiež sa upevňuje presvedčenie, že facility LGFV si požičiavajú peniaze bez dostatočného kolaterálu a že vypožičané peniaze použili na špekulovanie na finančných trhoch. Ba čo viac, používajú nové úvery na splácanie starého dlhu. Výsledkom tohto je rozsiahle a rýchlo sa zvyšujúce kreditné riziko. „Prax“ nekonečného rolovania dlhu bola charakteristická pre Japonsko a iné ázijské ekonomiky pred vypuknutím kríz v 90. rokoch. A tieto čísla sú všetky „oficiálne“, skutočné hodnoty môžu ležať niekde celkom inde.

Pokračujúce bailouty a emitovanie dlhopisov naznačujú, že dlh municipalít ešte nedosiahol svoj vrchol. Centrálna banka tvrdí, že 50% dlhu nie je splatného až do roku 2014 – 2015, zatiaľ čo NAO oboznamuje, že až 70% dlhu nie je splatného do obdobia 2014 – 2015. Podľa NAO určité množstvo dlhu facility LGFV nie je splácané načas, ale zatiaľ sa omeškali platby približne iba vo výške 8 miliárd juanov.

Čo ďalej s dlhom?

Výsledkom týchto rozličných reportov je to, že Čína sedí na hromade dlhu, ktorý predstavuje 27 – 50% HDP; veľká časť dlhu sa nahromadila práve za posledné dva roky. Táto prudká akumulácia dlhu dokázala, že kontrolné opatrenia zo strany vlády v tomto roku, kedy sa pokúšala obmedziť bankové pôžičky viedli spoločnosti k tomu, aby sa vyhýbali kontrolám a získavali pôžičky mimo bankového sektora. Emisia nového dlhu v roku 2011 bude pravdepodobne rovnako veľká ako v roku 2010, zhruba 14 biliónov juanov. Inými slovami, zadlžovanie pokračuje, rovnako ako aj zastieranie problému.

Zdá sa, že čínski predstavitelia sa nachádzajú bližšie k schváleniu ďalšieho dlhu pre svoje municipality. Avšak takýto krok by predstavoval hrozbu pre centrálnu vládu. Rozšírenie možnosti vydávať dlh čínskymi municipalitami by prešlo iba za predpokladu, že sa z ich účtov odstráni toxický dlh, aby boli ich dlhopisy atraktívnejšie pre investorov. Veľkosť dlhu municipalít naznačuje, že je v hre obrovský záchranný plán, aj keď sa nemusí zrealizovať okamžite. Finančný systém krajiny a jej ekonomickí plánovači musia čeliť týmto gigantickým dlhom a výzvam na bailout.

Hovorilo sa, že rapídny čínsky rast bude znamenať, že sa tieto dlhy stanú zvládnuteľnými; tento predpoklad je nepresný. Hoci si Čína udržiava v posledných 30 rokoch priemerný ročný rast na úrovni 10%, korekcia musí skôr, či neskôr prísť (zrejme však skôr). Varovné signály v sektore exportu poukazujú na fakt, že súčasný ekonomický model melie z posledného. Čína možno bude schopná odďaľovať platby na svoj dlh, prerozdeliť ho medzi vládne entity a na istý čas tieto zadlžené objekty zachrániť, ale nakoniec bude bremeno finančného systému zabraňovať ďalšiemu procesu budovania bohatstva čínskych domácností a zvyšovaniu ich spotreby. Výsledkom bude, že potrebné znovuobjavenie rovnováhy čínskej ekonomiky sa bude neustále odsúvať a skutočná miera rastu sa zníži.

Zdroj: Strafor

Autor: Peter Margetiny | TRIM Broker, a.s. | www.trimbroker.com


pošli na vybrali.sme.sk
Súvisiace články:
Pandémia posilnila vnútornú stabilitu Európskej únie
Kým na začiatku krízy mnohí opäť poukazovali na rastúce riziko odchodu Talianska z Európskej únie, dnes je situácia radikálne lepšia. Akcieschopnosť politických lídrov znížila riziko rozpadu únie na m
Nekonečný rast miezd v Amerike?
Ázijské trhy boli dnes chudobné na makroekonomické dáta, keďže nám nepriniesli ani jeden makroekonomický údaj na zmienenie. Indexy výrazne rástli, vďaka očakávaniu prerokovania obchodnej vojny medzi A
Najdrahšie hypotéky v USA od roku 2011
Ázijský makroekonomický kalendár nám v strede obchodného týždňa veľa toho nepriniesol. Japonská centrálna banka ponechala kľúčové úrokové sadzby na zápornej úrovni -0,1% podľa očakávaní. Čína sa vyjad
Nové clá voči Číne realitou
Utorok nepriniesol žiadne dôležité makroekonomické dáta. Americký prezident Donald Trump eskaluje obchodnú vojnu s Čínou zavedením ciel vo výške 10 % na ďalších 200 miliárd dolárov čínskych tovarov. V
Ďalšie cla na obzore
Začiatok obchodného týždňa sa niesol v negatívnom duchu pre ázijské akciové trhy. Americký prezident Donald Trump ohlásil ďalšie cla na dovoz tovaru z Číny, ktoré budú podliehať 10% zdaneniu. Jedná sa

Kurzový lístok ECB

Britská libra 0.8644 4.02 %
Získajte najvýhodnejší kurz >>

Škola investora

co-su-etf ETF (exchange-traded fund) by sme voľne mohli preložiť ako "na burze obchodovaný fond". Ide teda o fondy podobné podielovým, ktoré sú kótovane...
kto-obchoduje-na-forexeForexový trh je decentralizovaným trhom, to znamená že obchodné transakcie sa neuskutočňujú na nejakej burze, ale priamo medzi jednotlivými...
marza-pakovy-efektKedysi bolo bežné obchodovať forex iba so skutočnými peniazmi. Ak ste chceli nakúpiť americké doláre a predať britské libry o objeme 100.000...