Železnice by mali podľa Palčáka prepúšťať až po analýze

Železnice by mali podľa Palčáka prepúšťať až po analýze
Ilustračné foto: SITA/Rastislav OvšonkaBRATISLAVA

Tri zadlžené a stratové štátne železničné spoločnosti by mali v prípade potreby znižovať počet zamestnancov až na základe analýzy. Tvrdí to generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline, a.s. Ľubomír Palčák s tým, že úspory môžu dosiahnuť aj odpismi, napríklad za nepotrebný majetok, materiál či pohonné hmoty, služby, opravy alebo údržbu.

"Pokiaľ železničné podniky majú v trhovom prostredí fungovať, musia sa správať ekonomicky. Výnosy majú klesajúcu tendenciu, preto je potrebné prehodnotiť všetky činnosti, ktoré železnice zabezpečujú, a hľadať možné úspory v nákladoch. Jednou z nich sú aj osobné náklady," informoval Palčák agentúru SITA. Podiel osobných nákladov v železničných podnikoch predvlani predstavoval okolo 20 % až 29 %. "Samozrejme, vyžaduje to hĺbkovú analýzu, ktorá by zdokumentovala súčasný stav a výhľadovú potrebu na základe predpokladaného výkonu," uviedol.

Štát podľa riaditeľa žilinskej inštitúcie zabezpečuje dopravnú obslužnosť pre občanov prostredníctvom objednaných výkonov železničnej osobnej dopravy, alebo prímestskou autobusovou dopravou. Tá je v súčasnosti financovaná cez rozpočty samosprávnych krajov. "Aj v štátnom rozpočte aj v rozpočtoch vyšších územných celkov je nedostatok zdrojov, preto je nutné zefektívniť tieto činnosti. Ak nám ide na niektorých linkách súbežne vlak aj autobus, a obidva spoje sú ešte aj minimálne vyťažené, potom náklady verejných financií na túto obslužnosť sú veľmi vysoké a neefektívne," zdôraznil Palčák. Výskumný ústav dopravný v súčasnosti posudzuje duplicitu vlakových a autobusových spojov a na základe výsledkov a odporúčaní budú prijaté ďalšie efektívne opatrenia.

Problémy fungovania Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. (ZSSK) a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. sú dlhodobé. "Musia sa čo najskôr prijať strategické rozhodnutia, aby štát bol schopný zabezpečovať aj naďalej dopravnú obslužnosť, a to nielen po kvantitatívnej stránke, ale aj kvalitatívnej," uviedol Palčák.

© WEBNOVINY

pošli na vybrali.sme.sk
Súvisiace články:
SaS nepodporí účasť SR v eurovale 2
Strana Sloboda a Solidarita (SaS) pri hlasovaní v slovenskom parlamente nepodporí účasť Slovenska v európskom stabilizačnom mechanizme (tzv. eurovale 2). Na tlačovej besede to uviedol predseda strany
Začal tender na stavebný dozor pri stavbe D1 Fričovce-Svinia
Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. vyhlásila verejnú súťaž na činnosť stavebného dozoru pre výstavbu vyše 11-kilometrového úseku diaľnice D1 Fričovce - Svinia. Predpokladaná cena za výkon činnos
Svetová banka prognózuje SR postupné zrýchľovanie rastu
Slovensko by malo zostať medzi lídrami nových členských štátov Európskej únie (EÚ10) v hospodárskom raste. Vyplýva to zo štúdie Svetovej banky, podľa ktorej by slovenská ekonomika mala v tomto roku st
Súd odmietol ochrániť Tipos pred veriteľmi
Okresný súd Bratislava I odmietol národnú lotériovú spoločnosť Tipos chrániť pred veriteľmi. Podľa informácií zverejnených v obchodnom vestníku totiž návrh Tiposu na povolenie reštrukturalizácie firmy
Yahoo v prvom kvartáli zarobila 17 centov na akciu
Internetová spoločnosť Yahoo Inc svojím ziskom za prvý štvrťrok prekonala očakávania analytikov. Firma za január až marec dosiahla čistý zisk 223 mil. USD čiže 17 centov na akciu. V rovnakom kvartáli

Kurzový lístok ECB

Britská libra 0.7795 13.45 %
Získajte najvýhodnejší kurz >>

Škola investora

co-su-etf ETF (exchange-traded fund) by sme voľne mohli preložiť ako "na burze obchodovaný fond". Ide teda o fondy podobné podielovým, ktoré sú kótovane...
druhy-akciiV praxi sa najčastejšie stretávame s tzv. bežnými akciami. S týmito akciami sú spojené právo podielať sa na zisku a na riadení.  Tieto...
sedem-vyhod-cfd-obchodovaniaOn-line obchodovanie CFD je všestranná metóda obchodovania ako pre býčie, tak pre medvedie trhy, umožňuje zaistenie vašich aktuálnych ...