Námorná doprava produkuje 4 % celosvetových emisií CO2

Námorná doprava produkuje 4 % celosvetových emisií CO2
Foto: SSITA/APBRATISLAVA

Z námornej prepravy pochádza okolo 4 % celosvetových emisií CO2 spôsobených ľudskou činnosťou, čo znamená, že jej uhlíková stopa sa veľkosťou približuje Nemecku. Emisie z námornej dopravy nepodliehajú ešte žiadnej regulácii na medzinárodnej úrovni, ale touto otázkou sa v súčasnosti zaoberajú Medzinárodná námorná organizácia (IMO) a strany Rámcového dohovoru Organizácie Spojených národov o zmene klímy (UNFCCC). Agentúru SITA o tom v pondelok informovalo Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku.

Spoločné výskumné centrum Európskej únie (JRC) v pondelok uverejnilo správu, v ktorej uvádza prvý komplexný prehľad metodík odhadovania objemu emisií z lodnej dopravy, opisuje technologické riešenia a analyzuje politické možnosti, ako znížiť objem emisií uhlíka a znečistenie ovzdušia v tomto sektore. "Lodná doprava predstavuje najekologickejší spôsob dopravy, pokiaľ ide o emisie skleníkových plynov. Ak sa však nepodniknú žiadne kroky, odhadované emisie z lodí do roku 2050 narastú o 150 % až 200 %. V súčasnosti preváža približne 50 000 obchodných lodí 90 % celkového tovaru, čím sa námorná doprava stáva pre svetovú ekonomiku nenahraditeľnou," uviedla ďalej EK.

Pokiaľ sa nepodniknú žiadne kroky, znečistenie ovzdušia na hlavných trasách lodnej dopravy sa bude podľa EK zvyšovať v dôsledku 10 až 20-percentného nárastu objemu emisií oxidu siričitého v dvoch nasledujúcich rokoch. Lodné palivo má veľmi veľký obsah síry, ale na základe novej dohody IMO však lode budú musieť v oblastiach kontroly emisií síry v Baltskom a Severnom mori do roku 2015 začať používať palivo s obsahom síry iba 0,1 %. Tak ako to už platí v prístavoch Európskej únie.

"Pre zníženie emisií sektora lodnej dopravy existuje mimoriadne veľký priestor. Technické riešenia na zníženie spotreby paliva a objemu látok znečisťujúcich ovzdušie a skleníkových plynov sú už k dispozícii, či už ide o lepšiu konštrukciu lodí, pohon a strojné zariadenia alebo o optimalizáciu prevádzky," dodala EK. Jedným z kľúčových cieľov stratégie Európa 2020 je záväzok týkajúci sa zníženia emisií skleníkových plynov o minimálne 20 % v porovnaní s úrovňou z roku 1990, prípadne za optimálnych podmienok o 30 %. Pokiaľ Spoločenstvo do roku 2011 neschváli žiadnu medzinárodnú dohodu o znížení emisií z medzinárodnej lodnej dopravy, mala by EK takýto cieľ zahrnúť do záväzku Spoločenstva tak, aby nadobudol účinnosť do roku 2013.

© WEBNOVINY

pošli na vybrali.sme.sk
Súvisiace články:
SaS nepodporí účasť SR v eurovale 2
Strana Sloboda a Solidarita (SaS) pri hlasovaní v slovenskom parlamente nepodporí účasť Slovenska v európskom stabilizačnom mechanizme (tzv. eurovale 2). Na tlačovej besede to uviedol predseda strany
Začal tender na stavebný dozor pri stavbe D1 Fričovce-Svinia
Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. vyhlásila verejnú súťaž na činnosť stavebného dozoru pre výstavbu vyše 11-kilometrového úseku diaľnice D1 Fričovce - Svinia. Predpokladaná cena za výkon činnos
Svetová banka prognózuje SR postupné zrýchľovanie rastu
Slovensko by malo zostať medzi lídrami nových členských štátov Európskej únie (EÚ10) v hospodárskom raste. Vyplýva to zo štúdie Svetovej banky, podľa ktorej by slovenská ekonomika mala v tomto roku st
Súd odmietol ochrániť Tipos pred veriteľmi
Okresný súd Bratislava I odmietol národnú lotériovú spoločnosť Tipos chrániť pred veriteľmi. Podľa informácií zverejnených v obchodnom vestníku totiž návrh Tiposu na povolenie reštrukturalizácie firmy
Yahoo v prvom kvartáli zarobila 17 centov na akciu
Internetová spoločnosť Yahoo Inc svojím ziskom za prvý štvrťrok prekonala očakávania analytikov. Firma za január až marec dosiahla čistý zisk 223 mil. USD čiže 17 centov na akciu. V rovnakom kvartáli

Kurzový lístok ECB

Britská libra 0.7945 12.04 %
Získajte najvýhodnejší kurz >>

Škola investora

preco-su-korporatne-dlhopisy-tak-oblubeneInvestori v tomto období s pretrvávajúcou nízkou návratnosťou investícií potrebujú starostlivo prehľadať finančné trhy, aby našli na...
ake-su-vyhody-etf Popularita ETF v posledných rokoch významne vzrástla. Je to len módna záležitosť alebo jednoduchosť, transparentnosť, nízke poplatky sú...
clenenie-fondovNa trhu je veľké množstvo podielových fondov. Môžeme ich zaradiť do niekoľkých základných skupín. Vlastnosti týchto skupín sú kľúčové pri ...