Smer-SD chce mimoriadne rokovanie k diaľniciam

Smer-SD chce mimoriadne rokovanie k diaľniciam
Robert Fico Foto: SITA/Nina Bednáriková BRATISLAVA

Minister dopravy Ján Figeľ vážnym spôsobom poškodil záujmy Slovenskej republiky. Tvrdí to šéf opozičného Smeru-SD v súvislosti so zastavením prvého balíka PPP diaľničných projektov. Podľa Fica totiž zastavením tohto projektu obral o prácu 5 tis. ľudí, obral štátny rozpočet o 120 mil. eur mesačne na dani z pridanej hodnoty a zároveň nasmeroval dopravu cez Maďarsko. Opozičný Smer-SD chce preto podľa Fica zvolať na túto tému mimoriadne rokovanie parlamentu. "Chceme aby minister vystúpil pred Národnou radou SR a odôvodnil, prečo klamal slovenskú verejnosť. Vláda bez PPP projektov nie je schopná stavať diaľnice. Pokiaľ nebudeme cítiť od pána Figeľa nejakú sebareflexiu tak nevylučujem, že po mimoriadnej schôdzi príde aj návrh na jeho odvolanie," konštatoval Fico.

Ako pokračoval, nepodpísanie PPP projektu po tom, čo koncesionár ponúkol zníženie ročnej splátky z 289 mil. eur na 190 až 210 mil. eur, považuje za vlastizradu. Predchádzajúca vláda totiž podľa Fica bola pripravená za horších podmienok na trhu podpísať projekt aj pri ročnej splátke 289 mil. eur, lebo ju považovala za únosnú. "Neschopnosť ministra dopravy je do neba volajúca. Zdá sa, že jediné, čo tento pán vie, je povedať nie, nedá sa, nejde to," povedal Fico na adresu ministra dopravy Jána Figeľa.

Fico zároveň odmieta tvrdenia, že zastavením PPP projektu vznikajú dodatočné náklady v sume 81 mil. eur. Túto sumu treba totiž podľa ministra dopravy Jána Figeľa vynaložiť či už na prípravné práce, konzerváciu stavby, za poradcov, technickú asistenciu Národnej diaľničnej spoločnosti, znalecké posudky, či za majetkové vysporiadanie. Podľa Fica totiž nie je čo konzervovať, ak chce nová vláda v stavbe pokračovať. Otázne je však podľa Fica to, z čoho takúto výstavbu platiť. Zároveň vidí problém v predlžovaní výstavby. "Tri úseky sú pripravené tak, že by mohli ísť do verejného obstarávania, dva nie. Ak všetko prebehne optimálne, čo je nereálne, pretože stále niekto z účastníkov súťaže namieta rozhodnutia, skôr ako za 18 mesiacov sa ani nezakopne na týchto troch úsekoch, na ktorých sa už mohlo začať stavať," dodal.

Ministerstvo dopravy v tejto súvislosti už aj predložilo vláde návrh na navýšenie rozpočtovej kapitoly rezortu dopravy o uvedených 81 mil. eur. Podľa návrhu uznesenia žiada navýšenie rozpočtu realizovať už do 15. októbra. Z celkovej sumy má ísť pritom na uhradenie faktúry za prípravné práce takmer 38 mil. eur. Okrem nákladov na prípravné práce sa majú uhradiť aj náklady na konzerváciu staveniska v sume 13,4 mil. eur a náklady na poradcov, technickú asistenciu Národnej diaľničnej spoločnosti, znalecké posudky a majetkovo-právne vysporiadanie vo výške 29,6 mil. eur.

Ako Figeľ v pondelok zdôraznil, na príčine takéhoto vývoja bol politický tlak, keď predchádzajúca vláda v snahe dokončiť diaľnicu z Bratislavy do Košíc do konca roku 2010 stanovila nerealistické termíny. To odradilo niektorých potenciálnych uchádzačov a spôsobilo nárast nákladov na výstavbu diaľnic. Úverujúce banky vnímali tento projekt ako rizikovejší a tomu zodpovedala aj vyššia cena úverov.

Spoločnosť Slovenské diaľnice mala v rámci prvého balíka PPP na výstavbu piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom postaviť diaľničné úseky v dĺžke 75 kilometrov a 30 rokov ich prevádzkovať. Minister Figeľ kvôli nezabezpečeniu finančného uzatvorenia projektu sa začiatkom septembra tohto roka rozhodol nepredlžovať termín uzatvorenia prvého balíka PPP. Koncesná zmluva medzi štátom a firmou Slovenské diaľnice tak stratila platnosť.

Členmi koncesionárskej spoločnosti Slovenské diaľnice sú aj firmy Doprastav, a.s. a Váhostav - SK, a.s. Stavebné náklady projektu predstavujú 2,4 mld. eur. Medzinárodné konzorcium v tendri rezortu dopravy uspelo s ponukou 3,3 mld. eur na projektovanie, výstavbu, prevádzku aj údržbu úsekov diaľnice D1. Neskôr táto suma dodatkami vzrástla na 4 mld. eur. Počas 30 rokov koncesie mal štát koncesionárovi postupne splatiť 9,1 mld. eur. Ministerstvo dopravy pod vedením ministra Figeľa chce v PPP projektoch pokračovať, mali by však byť lacnejšie a výhodné pre štát.

SITA

© WEBNOVINY

pošli na vybrali.sme.sk
Súvisiace články:
SaS nepodporí účasť SR v eurovale 2
Strana Sloboda a Solidarita (SaS) pri hlasovaní v slovenskom parlamente nepodporí účasť Slovenska v európskom stabilizačnom mechanizme (tzv. eurovale 2). Na tlačovej besede to uviedol predseda strany
Začal tender na stavebný dozor pri stavbe D1 Fričovce-Svinia
Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. vyhlásila verejnú súťaž na činnosť stavebného dozoru pre výstavbu vyše 11-kilometrového úseku diaľnice D1 Fričovce - Svinia. Predpokladaná cena za výkon činnos
Svetová banka prognózuje SR postupné zrýchľovanie rastu
Slovensko by malo zostať medzi lídrami nových členských štátov Európskej únie (EÚ10) v hospodárskom raste. Vyplýva to zo štúdie Svetovej banky, podľa ktorej by slovenská ekonomika mala v tomto roku st
Súd odmietol ochrániť Tipos pred veriteľmi
Okresný súd Bratislava I odmietol národnú lotériovú spoločnosť Tipos chrániť pred veriteľmi. Podľa informácií zverejnených v obchodnom vestníku totiž návrh Tiposu na povolenie reštrukturalizácie firmy
Yahoo v prvom kvartáli zarobila 17 centov na akciu
Internetová spoločnosť Yahoo Inc svojím ziskom za prvý štvrťrok prekonala očakávania analytikov. Firma za január až marec dosiahla čistý zisk 223 mil. USD čiže 17 centov na akciu. V rovnakom kvartáli

Kurzový lístok ECB

Britská libra 0.7772 13.70 %
Získajte najvýhodnejší kurz >>

Škola investora

cena-dlhopisovCena, za ktorú si investor obstará dlhopis je veľmi dôležitá, pretože má priamy vplyv na výnosnosť. V nasledujúcom článku sa oboznámite so...
druhy-akciiV praxi sa najčastejšie stretávame s tzv. bežnými akciami. S týmito akciami sú spojené právo podielať sa na zisku a na riadení.  Tieto...
pred-prvou-kupouKaždý asi vie, že s akciami sa obchoduje na burze. Ale kde kupujú akcie bežný smrtelníci a čo preto musia urobiť? Väčšina akcií je kótovaných na...