Automobilové akcie idú v posledných týždňoch na dračku, akcie Fordu sa obchodujú na šesťročných maximách, akcie BMW dokonca na historických maximách a General Motors sa včera v rámci návratu na burzy po reštrukturalizácii pod dohľadom americkej vlády podarilo predať akcie v objeme 20,1 mld. dolárov, čo predstavuje najväčšie IPO v histórii americkej burzy.
Finančná kríza a recesia paradoxne ziskom väčšine automobilových spoločností pomohla, keďže ich donútila k reštrukturalizácii, teda odstránení neefektivity a znížení nákladov. Vďaka tomu sa napríklad americká automobilka Ford po troch rokoch dokázala aj pri nízkych úrovniach tržieb vrátiť v roku 2009 do zisku a len v prvých troch kvartáloch roka 2010 zaznamenala kumulatívne najvyšší zisk v novom miléniu. Z maxím 110 % v roku 2005 sa znížili podiel prevádzkových nákladov na tržbách na 92 % v doterajšom priebehu roka 2010. Podobnou cestou sa vybrala aj väčšina európskych automobiliek.
Pre ďalšie zefektívňovanie výroby však už je priestor minimálny a ďalšie navyšovanie ziskov bude musieť prísť prostredníctvom zvyšovania tržieb. A práve tu prichádza pre automobilové spoločnosti kameň úrazu. Hoci v súčasnosti predaje automobilov v Spojených štátoch poskočili na anualizovaných 12,3 mil., čo predstavuje najvyššiu úroveň od septembra 2008 (s výnimkou októbra 2009, kedy úradovalo šrotovné), kedy globálnu recesiu odštartoval pád Lehman Brothers, vyhliadky budúceho rastu nie sú podľa nášho názoru až také pozitívne.
Problém vysokého zadlženia západných domácností pretrváva, a domácnosti tak skôr splácajú staré úvery ako by si brali nové, čo obmedzuje ďalší rast spotreby. Tá síce v súčasnosti vďaka politike centrálnych ťaží z možnosti lacného refinancovania starých úverov, čo uvoľňuje domácnostiam pri nižších splátkach na starý dlh prostriedky, dlhodobé úročenie pomaly naráža na dno, a s ním aj možnosť ďalšieho rozširovania spotreby touto cestou.
Prudký rast akcií v sektore, ktorý okrem znižovania nákladov, podporili aj nové miliardy od centrálny bánk, tak v sebe odzrkadľuje očakávania vysokého rastu tržieb, ktorý však nemusí nastať, čo v sebe skrýva riziko výraznejšej korekcie rastu. Za všetko hovorí rast akcií Fordu (viď. graf), ktorých cena sa za posledný rok takmer zdvojnásobila, pričom tržby spoločnosti stagnujú.
Jediným zdrojom výrazného rastu tržieb môžu byť krajiny BRIC, najmä Čína. Na tom majú v súčasnosti zo zahraničných výrobcov najlepšie rozdané karty Volkswagen (podiel 16 %) a General Motors (10 %), silnému dopytu sa tešia aj výrobcovia luxusných automobilov ako BMW a Daimler, ktoré sa tešia obľube neustále rozširujúcej sa vyššej vrstvy v týchto krajinách.
Na týchto trhoch však taktiež nemôže byť víťazom každý, a najviac z nich vyťaží práve ten, komu sa z tohto nového koláča podarí ukrojiť najviac, naopak mnohým môže ostať v rukách „čierny Peter“. Žiada sa pripomenúť, že aj trhy BRIC, najmä Čína, v sebe skrývajú riziká prameniace zo súčasnej úverovej expanzie, tie sa však v prípade trhu s automobilmi môžu zhmotniť až zo stredno- a dlhodobého hľadiska.
Viac z analýzy akcií v automobilovom sektore vrátane grafov a tabuliek nájdete TU...
Britská libra | 0.9172 | -1.54 % |