Čo majú Starbucks (ticker NASDAQ: SBUX) a Coach (ticker NYSE: COH) spoločné? Na prvý pohľad toho, okrem verných zákazníkov, veľmi nie je. Každá firma operuje v inom sektore - jedna predáva kávu, druhá kabelky.
Prečo ma tieto spoločnosti zaujali?
Na príklade firiem Coach a Starbucks ide krásne vidieť, ako rýchlo sa investorom môže valuácia vymknúť kontrole. Finančné ukazovatele vykazujú v prípade firmy Caoch lepší rast než ukazovatele Starbacksu. Avšak vo valuácií založenej na pomere ceny k voľnému cashflow Starbucks suverénne vedie. A to aj napriek tomu, že hlavný zdroj rastu oboch firiem - očistený disponibilný príjem - je veľmi podobný. Historický výkon firiem síce nie je dobrý ukazovateľ budúcich výkonov, ale spoločnosti so silnou výsledovkou sú proste silné firmy.
Oboch firmám sa v minulosti dosť darilo. V uplynulých 10 rokochoch rástli ročné tržby Starbucks v priemere o 15%, u Coach to bolo 21%. Čistý zisk rástol v prípade Starbucks o 20% a Coach 28%. A ukazovateľ EPS rástol Starbucks o 21% a Coach dokonca o 31%. To sú veľmi excelentné čísla.
Vzhľadom k veľkostiam firiem tak dobrý rast už očakávať nemôžeme. Určite si ale u nich dokážem predstaviť rast vyšší ako celkový rast HDP, pretože silný rast v minulosti môže znamenať určitú výhodu oproti konkurencii.
U oboch firiem sa ročné cashflow pohybujú v miliardách, ale ich ohodnotenie sa, či už na základe P/E alebo voľného cashflow, veľmi líši. Starbucks je viac ako trikrát drahší ako Coach.
Môže to samozrejme odrážať lepšie vyhliadky Starbucks. Buď to, alebo je jedna z firiem zle ocenená. Zvlášť keď je Coach s vyšším rastom, lepším výkonom a stabilnejšími finančnými výsledkami lacnejší.
Ak trh oceňuje tieto firmy tak rozdielne, potom očakáva, že Starbucks bude rásť oveľa rýchlejšie ako Coach. Aby sme zistili dôvody tak rozdielnej valuácie, poďme sa na tieto firmy pozrieť trochu bližšie.
V súčasnosti pochádza 86% tržieb Coach z USA a Japonska. Trhy módnych doplnkov rástli približne o 10%, čo je stále slušné číslo. Starbucks generuje 76% tržieb z USA. Firmy teda "dobyli" svoje domovské trhy, a preto sa sústreďujú hlavne na Čínu. To ovplyvní mieru rastu ako v krátkodobom aj v dlhodobom horizonte.
Bude Starbucks rásť o toľko rýchlejšie než Coach, aby ospravedlnil svoje vysoké ocenenie? Možno, ale sedliacky rozum mi napovedá, že cena je príliš vysoká, ak vezmeme do úvahy fakt, že firmy sú si podobné v historickom raste a expanziou do podobných oblastí a možnosťami manažmentu.
Cashflow je dôležitejší ako zisky
Investori sa často zameriavajú na P/E, ale zisky nie sú tou najlepšou cestou, ako ohodnotiť podnik. Lepšou cestou je totiž schopnosť generovať hotovosť. Starbucks má síce o 40% vyšší čistý zisk, ale z pohľadu voľného cashflow, čo je pre investovanie dôležitejšie, je Coach schopný z jedného dolára zisku vytvoriť viac hotovosti. V posledných desiatich rokoch to bolo približne o 2% viac ako Starbucks, čo môže znieť ako malá čiastka. V priebehu dekády však toto číslo narastie omnoho viac.
Ak porovnáme ohodnotenie Starbucks k Coach na základe voľného cashflow, dostávame 230% prémiu. U P/E valuácie dostávame prémiu 170%. Očakávam, že sa budete pochybovať o ocenení jednej alebo aj oboch spoločností.
Takže je Starbucks oprávnene dvakrát, respektíve trikrát, drahší než Coach? Myslím si, že nie. Podľa vyššie uvedených dôvodov je Starbucks predražený a Coach podcenený. Ako by ste túto informáciu zobchodovali?
Na určenie pomeru medzi long pozíciou na Coach a short na Starbucks sa ponúka použiť betu (kovariancie denných výnosov Coach a Starbucks / rozptyl denných výnosov Coach). Korelácia nefunguje tak dobre - udáva síce smer vzťahu, ale nie jeho veľkosť. Naproti tomu beta udáva obe veličiny. Nanešťastie je dvojročná aj jednoročná beta pre Starbucks voči Coach nestabilná a teda prakticky nepoužiteľná.
Záver: Keď je Starbucks správne ocenený, potom je veľmi pravdepodobné, že Coach je podhodnotené, takže ho kúpte. Ak je však správne ohodnotený Coach, potom sa od Starbucks držte ďalej, alebo ešte lepšie, predajte ho.
Autor: Matt Bolduc | Saxo Bank
Britská libra | 0.7174 | 20.34 % |