Niektoré internetové spoločnosti nakupujú nové spotrebiteľské technologické výrobky a následne ich demontujú. Chcú totiž zistiť, kto vyrobil to, čo je vo vnútri zariadenia, a koľko tieto komponenty stoja. Pretože tieto komponenty sú z veľkej časti bežne dostupné, na väčšine internetových stránok, ktoré majú s demontážou a oceňovaním jednotlivých komponentov skúsenosti, môžu čitatelia, investori či analytici získať jasnú predstavu o nákladoch na výrobu daného zariadenia a poťažmo o hrubom zisku z daného zariadenia.
Tentoraz spoločnosť IHS iSuppli rozobrala nový tablet Surface od Microsoftu a pokúsila sa spočítať, aké sú náklady na jeho výrobu. Podľa IHS iSuppli je z hľadiska hrubej marže tablet Microsoft Surface v skutočnosti ešte výnosnejší ako toľko ospevovaný iPad. Spoločnosť IHS iSuppli odhadla náklady na zostavenie a výrobu tabletu spolu s nákladmi na výrobu elegantnej klávesnice vo výške približne 315 USD. To je pomerne dôležité, pretože Microsoft predáva Surface s klávesnicou za cenu, ktorá začína na 600 USD, čo predstavuje poriadne tučnú hrubú ziskovú maržu 47% (285 USD).
Analytici sú presvedčení, že spoločnosť Microsoft na tohtoročný predvianočný trh objednala okolo 3-5 miliónov tabletov Surface, čo by mohlo výrazne ovplyvniť zisky spoločnosti v 4. štvrťroku a ďalej. Vo výpočte nakoľko Surface prispeje k čistému zisku Microsoftu, je pomerne veľa premenných, ale v tejto analýze sa o to pokúsime.
Bez ohľadu na prepravné náklady a riziko kanibalizácie, ktoré sa môže prejaviť na ostatných tabletoch s operačným systémom Windows 8 (Microsoft má v prípade licencie na Windows RT od originálneho výrobcu zariadenia (OEM) zisk cca 50 - 65 USD), je Microsoft na najlepšej ceste pripísať si z predaja tohto tabletu pri konzervatívnom odhade dodatočný hrubý zisk v približnej výške 750 - 1 250 mil USD (250 USD x 3 až 5 mil výrobkov).
V porovnaní s predajom spoločnosti iPad od Applu v objeme 15 - 20 mil za štvrťrok je to síce slabší odvar, ale zisku Microsoftu by to mohlo vliať čerstvú krv do žíl. Microsoft zvyčajne štvrťročne vykazuje 5,5 - 8 mld USD zisku pred zdanením, teda 750 mil USD z tabletov Surface by mohlo predstavovať 10% firemného zisku, čo po zdanení predstavuje štvrťročný zisk približne 500 mil USD, respektíve 2 mld ročne. To už je celkom pôsobivé číslo u spoločnosti, ktorá ešte pred pár mesiacmi okrem niekoľkých málo doplnkov nevyrábala žiadny hardvér pre PC.
Graf 1: Potenciálny dopad predajov tabletu Microsoft Surface na cenu akcií
Zvýšenie hospodárskeho výsledku Microsoftu o 40% vedúce k rastu spoločnosti
Zvýšenie hospodárskeho výsledku Microsoftu o 20%
Dodatočný zisk z predaja tabletov Surface pri pomere P /E 10
Existujúce trhovej kapitalizácie spoločnosti Microsoft
zvislá os: Trhová kapitalizácia
Zdroj: Saxo Bank a FactSet
Pre Microsoft, ktorý sa obchoduje vo FY1 za P/E okolo 10, by injekcia v podobe 2 mld USD ročne mohla znamenať zhodnotenie spoločnosti len vďaka tabletu Surface o 20 mld USD, teda skokovo takmer o 10%. A súdiac podľa prvotného dopytu a rýchleho vypredania tabletov je vysoko pravdepodobné, že Microsoft po Vianociach výrobu tabletov Surface navýši. Spoločnosť by mohla v budúcom roku predať až 15-20 miliónov tabletov Surface s príjemným čistým ziskom okolo 3,0 mld USD. Ak by sme aj pre hospodársky výsledok budúceho roka brali do úvahy pomer P/E 10, mohlo by to znamenať ďalšie zhodnotenie spoločnosti o 30 mld USD.
V uplynulom desaťročí sa na akcie Microsoftu hľadelo ako na "mŕtve", ale ak sa tablet Surface skutočne stane výrazným ťahúňom rastu firemného zisku, potom by zhodnotenie spoločnosti mohlo zmeniť aj doterajší pohľad na Microsoft ako na nudné akcie bez rastového potenciálu. Ak napríklad z pôvodnej hodnoty 10 trh "prehodnotí" pomer P/E u Microsoftu na približne 12, znamenalo by to zvýšenie trhovej kapitalizácie spoločnosti z 250 mld USD na približne 335 mld USD, a to je skok o 34%! Ak skúsime počítať ďalej, ďalšie zhodnotenie akcií až na P/E 14 by prispelo k trhovej kapitalizácii ďalšími viac ako 50 percentami.
V tejto stručnej analýze je celý rad neznámych premenných, ako napríklad skutočný počet tabletov predaných v 4. štvrťroku a štvrťrokoch nasledujúcich alebo hrubý zisk z týchto predajov, napriek tomu je pomerne zjavné, že tento nový prameň príjmov Microsoftu by mohol byť pre investorov požehnaním. A dokonca aj keby Surface neuspel, považujem stále akcie Microsoftu za podhodnotené a atraktívne akcie s nízkym rizikom poklesu ale veľkým potenciálom rastu.
Autor: Matt Bolduc | Saxo Bank
Britská libra | 0.7174 | 20.34 % |