Vo svojom predchádzajúcom príspevku som písal, že Manchester United je drahá a zlá investícia. Akcie boli nakoniec minulý štvrtok ocenené a obchodované v piatok sumou 14 dolárov. Aj keď je to nižšie ako očakávania, 16 až 20 dolárov, futbalový klub je stále veľmi drahý.
Manchester United je jedna z najznámejších značiek na svete, ale analytici sa nezhodujú na tom, ako s čím porovnať jeho akcie. Myslím tým, kto sú porovnávacie firmy, ktoré by mali byť použití pre porovnávaciu analýzu. Analytici sa domnievajú, že klub má byť porovnávaný s médiami, maloobchodom alebo dokonca s elektronickým obchodom.
Takže poďme sa pozrieť na porovnanie Manchestru United v rámci týchto odvetí. Pre porovnanie použijem budúcoročné P/E, kumulatívny ročný rast a príjmy za posledné štyri roky.
Dôvodom pre použitie historického prehľadu ročného rastu je skutočnosť, že nemáme ešte odhad budúceho vývoja. Môžeme teda použiť historický rast príjmov, na to aby sme videli ako bude spoločnosť oceňovaná. V perfektnom svete môžeme očakávať, že akcie, ktoré dosiahli vysoký rast v minulosti, majú veľký potenciál vyššej ceny v budúcnosti, ako akcie s malým rastom.
Takže ako porovnanie vyzerá?
Ide o akciu porovnateľnú s médiami?
Analytici v Deutsche Bank sa odvolávali na to, že Manchester United je mediálna spoločnosť porovnateľná s Waltom Disneym. Pri porovnaní spoločnosti s akciami médií, by sme mali hľadieť na svetové mediálne korporácie ako News Corp, CBS Copr, Viacom a Comcast.
Osobne nevidím dôvod pre toto porovnanie, pretože obchodný model Manchestru United nie je veľmi podobný s fungovaním káblovej spoločnosti. Keď aj urobíme toto porovnanie, v prvom grafe vidíme, že Manchester United je podľa minulého rastu príjmov ocenený výrazne vyššie ako ostatné mediálne spoločnosti.
Je to maloobchodník?
Ak sledujeme prístup Jefferies, môžeme zaradiť Manchester United k maloobchodníkom ako predajca športového príslušenstva Lululemon Athletica alebo predajca oblečenia Michael Kors. Čiastočne sa prikláňam tomuto porovnaniu, pretože Manchester United je veľká značka predávajúca veľký objem tovaru a oblečenia pre svojich priaznivcov po celom svete. Môžeme preto porovnať klub k dvom týmto vyššie zmieneným predajcom spolu s Abercrombie and Fitch a Under Armour a ďalšími.
Ako je to s internetovým obchodom?
Tretia kategória, ktorá je navrhovaná pre Manchester United je internetový obchod. V tejto skupine máme Amazon, eBay, Google a možno aj Facebook. Nie som si vôbec istý týmto porovnaním, ale analytici JP Morgan a Credit Suisse navrhujú túto e-commerce skupinu.
Tu je Manchester United trochu bližšie k ponúkaným službám, ale stále je hlboko pod minulým rastom tržieb. Majú Google, Amazon, Facebook alebo Manchester United lepší poteniciál na rast tržieb? Neočakával by som, že by si Manchester niekto vybral v tomto sektore ako svojho favorita. Čo je tiež zaujímavým faktom z tabuľky, je to, že aj Facebook vyzerá oveľa sľubnejší ako Manchester United.
Takže, čo je optimálne porovnanie?
Čo keby sme ho porovnali s akciami podobných športových alebo zábavných firiem. Myslím, že to je relevantné porovnanie. Manchester je predovšetkým športový tím a ponúka zábavu. Výskumná spoločnosť Factset dáva spoločnosť do kategórie nazvanej ako médiá a zábava, kde sú tiež ostatné futbalové kluby, športové arény atď.
Podčiarknuté a zrátané – akcie sú príliš drahé. Bez ohľadu ako sa na pozriete.
Po konečnom ocenení vo štvrtok dostal Manchester United trhovú hodnotu 14 dolárov za akciu. Predstavuje to ocenenie 2,3 mld. dolárov, čo nie je ďaleko od odhadu časopisu Forbes z júla. S ohľadom na povahu jeho obchodného modelu, to nevyzerá, že by Manchester United vzbudil záujem ľudí o investovanie do neho, viac ako o futbalový tím.
Klub získal zhruba 70 miliónov libier na splatenie súčasného dlhu, čo zníži jeho budúce výdavky na úrok a dúfajme, povedie k vyššiemu potenciálu ziskovosti. Napriek tomu, váš čas bude lepšie strávený sledovaním Manchestru United hrajúceho futbal ako sledovaním vývoja jeho ceny na burze.
Autor: Sverrir Sverrisson | Saxo Bank
Britská libra | 0.8193 | 9.30 % |