Nedávno som písal o tom, že Manchester United (NYSE: MANU) je síce výborný klub, ale zlá investícia. A ani po tom, čo som si prečítal o zmenách, ktoré spoločnosť chystá, som svoj názor nezmenil. Skôr naopak – som si teraz dokonca istejšie, že investovať do týchto akcií nie je vôbec dobré rozhodnutie. Detaily IPO Výnosy z IPO plánuje Manchester United využiť na zníženie svojho dlhu, ktorý sa do súvahy spoločnosti dostal po tom, čo v roku 2005 Glazerovci pristúpili na účelový odkup akcií. Keby bolo predaných 16,7 milióna akcií (10 percent z ich celkového počtu) za cenu jednej v rozmedzí 16 až 20 dolárov, ocenenie klubu by sa mohlo dostať na 2,6 až 3,3 miliardy dolárov. A to je dvakrát viac, než čo Glazerovci zaplatili pred rokmi za celý klub.
Keďže bolo oznámené, že IPO bude slúžiť k umorenie dlhu, povedali by ste si, že výnosy z neho budú použité na splátky úverov. Ale to sa úplne mýlite! Všetko je nastavené nasledovne: klub predá 8 333 333 akcií po 16 až 20 dolárov, ktoré budú nakoniec použité na amortizáciu dlhov. A zvyšok, teda výnos zo zostávajúcich 8 333 333 predaných akcií pôjde do Glazerovského vrecka. Takže majitelia dlhu nehľadajú len investorov, ktorí im pomôžu znížiť dlh. Naplnia aj ich vlastného vrecká.
Potom, čo Glazerovci dostanú za svoje akcie celkom 210 miliónov libier, bude približne 100 miliónov libier použitých na zníženie doterajšieho dlhu vo výške 440 miliónov libier. Zníženie celkovej výšky úveru bude pre klub znamenať nižšie ročné úroky, a malo by tak zostať viac peňazí (snáď) na hráčov alebo napríklad na štadión.
Varovné signály
S podrobnosťami, ktoré nám firma poskytla minulý pondelok, teraz máme jasnejšiu predstavu o tom, ako sa bude klubu v roku 2012 dariť. A ako sa dalo čakať, príliš ma to neuchvátilo.
Ako akciový analytik Saxo Bank, súhlasím ale s tým, že klub urobil jednu vec správne. Ide o oblasť príjmov z reklamy, ktorá zastrešuje sponzoring, maloobchod, reklamné predmety a licencované produkty (tvoriace približne 35 percent z tohtoročných tržieb). Tento segment pravdepodobne porastie aj naďalej, pretože klub práve oznámil rekordnú sponzorskú zmluvu s automobilkou GM, ktorá bola minulý rok jednotkou na svetovom trhu.
Aj tak sú ale tržby (reklamné, z vysielania a zápasov) veľmi závislé na tom, ako sa práve družstvu darí na ihrisku, a to najmä pri príjmoch z vysielacích práv a jednotlivých hier (ktoré klesli v porovnaní s vlaňajškom o 12 percent). Nielen tieto dve oblasti sú citlivé na výkony futbalistov. Aj príjmy z reklamy môžu klesať spolu so zhoršujúcimi sa výsledkami tímu.
Napriek tomu, že v posledných rokoch rástli príjmy z reklamy, celkové príjmy budú zrejme tento rok o 3,5 až 5 percent nižšie než minulý rok. Tržby firmy totiž hlboko klesli po tom, čo sa klubu vlani nepodarilo kvalifikovať do poslednej fázy Ligy majstrov. Práve to ukazuje, ako citlivé sú tržby na výkon tímu. S poklesom tržieb navyše vzrástli náklady na hráčov a zamestnancov o 4 až 5 percent. To je prvý varovný signál! Tržby klesajú, zatiaľ čo náklady rastú.
Druhým varovným signálom je výška zľavy na dani, ktorú klub v roku 2012 využil. Vďaka tomu, že bol daňový odpočet približne 27 miliónov libier, sa firme podarí dostať do zisku. Daňová zľava je ale jednorazová záležitosť a budúci rok už klubu k zisku rozhodne nepomôže. Ak by tento rok klub žiadne zľavy nedostal, neboli by žiadne zisky!
Tretím varovným znamením je, že prevádzkové náklady rastú rýchlejšie ako výnosy. Rozhodujúcim faktorom pri prevádzkovaní futbalového klubu sú platy hráčov. S tým, ako vo futbalovom svete rastie konkurencia, výrazne sa dvíhajú aj mzdy hráčov. Ak sa klubu nepodarí zrýchliť rast výnosov oproti mzdám a ďalším nákladom, bude to veľkým problémom. To je vo svete financií základné.
Záver
Akcie s nízkym alebo žiadnym rastom, ktorých pomer P / E je vyšší ako 70? Nie, ďakujem! Nejde totiž o firmu, ktorá by svoje pole pôsobnosti mohla rozširovať do nových regiónov, zvýšiť počet odohraných zápasov tým, že by hrala viac ligových súťaží aj mimo svoju domovskú krajinu, alebo založila sesterský tím niekde inde. Vysielacie práva a tržby zo zápasov sú jednoducho viazané na určitú úroveň. Hlavným faktorom, ktorý by mohol priniesť nárast ziskov, je komerčná hodnota značky. A to mi jednoducho nestačí k tomu, aby som z toho robil investíciu.
Keby som to mal povedať narovinu, nechystám sa NIKDY do tejto akcie investovať. Mal by som ale možno priznať, že som fanúšikom Arsenalu. To však nemení nič na tom, že akcie Manchestru United sú zlá investícia!
Prečítajte si aj:
Autor: Sverrir Sverrisson | Junior Equity Analyst | www.saxobank.sk
Britská libra | 0.8193 | 9.30 % |