Poďme sa zamyslieť nad výstupmi zo svetovej konferencie vývojárov WWDC organizovanou spoločnosťou Apple. Čo budú znamenať pre ďalšie veľké firmy z technologického sektora – Facebook (FB), Skype v rukách Microsoftu (MSFT) a predovšetkým pre najväčšieho konkurenta Applu na mobilnom trhu, teda Google (GOOG)?
Aby som to zjednodušil, Google je vo vlečúcej sa bitke s Applom (AAPL) a to, čo sa deje práve teraz, už sa v minulosti v IT svete niekoľkokrát odohralo. Teraz keď si hovoríme, že sa konkurenčné prostredie ustálilo a jeho súčasný stav bude zachovaný, všetko rýchlo zmení novo predstavená funkcia alebo technológia. Zmeny na poli IT často prebiehajú zúrivo v krátkych časových intervaloch, než aby mali pevný základ. IT svetom teraz napríklad otriaslo predstavenie operačného systému iOS 6.
Apple versus Google
Nový iOS 6 ponúka tri výrazné vylepšenia, ktoré sťažia Googlu život.
Po prvé, neustále je vylepšovaná Siri a aj tento krát ide o veľký skok vpred. Na prvý pohľad síce zlepšenia vyzerajú neškodne, ale z celkového pohľadu ide o zásadné zmeny k lepšiemu.
Zo Siri sa stáva vlastný vyhľadávač Applu. To si zaslúži pozornosť, pretože práve vyhľadávanie je hlavný biznis Googlu. Vďaka personalizovanému vyhľadávaniu môže Google svojich užívateľov cielene zasiahnuť platenou reklamou či uprednostňovať špecifické odkazy vo výsledkoch vyhľadávania. Samozrejme za drobný poplatok.
Užívatelia môžu využiť/osloviť Siri na nájdenie potrebnej informácie. Úplne neškodne znie vyhľadanie športových výsledkov, filmových noviniek alebo čohokoľvek, čo chceme čas od času zistiť. Chápem, že Apple na týchto základných informáciách asi žiadne peniaze netrhne, ale tým, že má Siri, si zaisťuje, že mu používatelia nebudú utekať za konkurenciou. A práve uvažovanie v súvislostiach je dôležité, pretože Google nebude mať k dispozícii dáta o správaní užívateľov a teda onedlho už jeho vyhľadávania nemusia byť natoľko presné. To znamená menšie príjmy pre Google a tiež útok na podstatu jeho fungovania.
Po druhé, v systéme iOS 6 sú Google mapy nahradené Apple mapami. To, že si Apple zaistil 3D mapy vo vysokom rozlíšení s mnohými detailmi a navyše aj navigáciu pre autá i chodcov, znamená podpísanie rozvodových papierov s Googlom. A nejde len o mapy. Mapy a vaša poloha sú užitočné veci a keď ich spojíte, môžete začať zarábať.
Mnoho internetových užívateľov v súčasnej dobe pri hľadaní trás, zisťovaní stavu dopravy alebo napríklad vyhľadaní najbližšej pizzerie používa Google mapy. Apple si však so svojimi mapami zaisťuje, že si svojich užívateľov udrží pri jednom zdroji. A tu opäť platí, menej pre Google znamená viac pre Apple.
Keď spojíte dohromady Siri ako vyhľadávač a mapy spolu s polohou, kde sa práve nachádzate, plus s niekoľkými aplikáciami, užívatelia už nebudú musieť chodiť inam. Inými slovami, už nebudú musieť používať Google. Jedinou nevýhodou (zatiaľ) je to, že si používatelia nemôžu mapy stiahnuť, a sú tak závislí na využívaní dátového prenosu. A to sa môže v zahraničí poriadne predražiť. Ísť na dovolenku autom alebo navštíviť cudziu metropolu a pritom sa spoliehať na mapy od Applu nie je v súčasnej podobe práve reálne, a toto je zrejme oblasť, na ktorú sa Apple zameria.
Apple chce zaútočiť aj na Google+, sociálnu sieť od Googlu. Tým, že Apple utuží svoje vzťahy s Facebookom alebo ponúkne väčšie prepojenie s touto sieťou pri kontaktoch, kalendári, atď. mu len pomôže zahrabať Google+ do prepadliska dejín. Tlačidlo Páči sa mi (Like) použité v iTunes alebo AppStore znamená veľký “Like” pre Facebook a odmietnutie pre Google+.
A v neposlednom rade je potrebné pripomenúť, že Apple predstavil nové knižky. Tým sa priblížil mobilnej peňaženke na svojich mobiloch. Túto oblasť pritom až doteraz ovládal Google Wallet. Knižky fungujú tak, že si zaplatíte napríklad lístky, darčekové poukazy alebo podobné služby a potom len predložíte svoj iPhone, kde sa lístky a pod. zobrazia na displeji. To by mohol byť (a pravdepodobne aj je) prvý krok k využitiu technológie NFC (Near Field Communication), ktorá urobí z vášho mobilu peňaženku. Google Wallet používal s pomocou svojich aplikácií technológiu NFC už od mája 2011, ale Apple ho teraz aj napriek počiatočnému náskoku doháňa.
Apple versus Facebook
Už som spomenul pozitíva, ktoré Facebooku prináša predstavenie noviniek od Applu. Ale nie všetko prebieha v takto priateľskom tóne. Apple tiež prišiel s fotogalériou Shared Photo Stream, kde je možné ľahko zdieľať fotografie s kýmkoľvek si zvolíte. Snímky pritom uvidia aj ľudia, ktorí nevlastnia žiadny prístroj od Applu. Apple si uvedomuje, že si svojich užívateľov musí udržať pod jednou strechou. Jednou z metód je aj ukladanie a zdieľanie cenných informácií jeho užívateľov, ako sú napríklad osobné fotografie. Toho si je vedomý aj Facebook, čo len dokazuje Zuckerbergova investícia do Instagramu za miliardu dolárov. V tejto bitke síce Facebook vyhral, ale to z neho ešte nerobí víťaza vojny.
Apple versus Skype
Videokonferenčné hovory od Applu s názvom FaceTime mali jednu nevýhodu – nutnosť prístupu k WiFi, pretože klasické mobilné pokrytie pri tejto službe nešlo použiť. Ale to sa teraz zmení a FaceTime bude možné použiť kedykoľvek a kdekoľvek. Na toto vylepšenie sa čakalo, avšak uhryznutím časti z koláča Skypu. Pre Skype to pritom nebude tak bolestivé, pretože k takému typu hovoru stále potrebujete, aby bol aj na druhom konci linky niekto so systémom iOS. Skypu je naopak jedno, aký operačný systém pri svojich hovoroch používate.
Apple versus Garmin
Kým Tim Cook na pódiu predstavoval svoje nové mapy, Garmin (GRMN) prežíval nepríjemné chvíle na burze. Jeho akcie klesli o 9 percent, pretože mapy sú v iOS 6 zadarmo a ponúkajú rad funkcií, za ktoré si Garmin necháva rád zaplatiť. Garmin má síce viac produktov než len navigácie pre automobily, ale aj tie sú ohrozené, pretože iPhone i Android vie využívať Bluetooth. Garmin to teraz nebude mať vôbec ľahké.
Všimnite si, aké je dôležité zostať v centre diania. Apple si pre mapy vybral dáta od TomTomu (TOM2). To pre TomTom znamená dôležitý zdroj príjmov. Zostal tak v hre a jeho akcie vzrástli o 13 percent.
Záver
V IT oblasti teraz opäť dochádza k zmenám, ktoré prevrátia naruby tunajšie konkurenčné prostredie. To ohrozí existenciu niektorých spoločností a nepriaznivo ovplyvní aj ostatné firmy.
Autor: Peter Bo Kiær | Strategist & Equity Analyst | www.saxobank.sk
Britská libra | 0.8193 | 9.30 % |