Väčšina ľudí už počula, že Google, podobne ako iní výrobcovia, vyvinul a vyskúšal v roku 2007 svoje auto bez vodiča na závodoch roboticky riadených automobilov DARPA challenge. Toto auto prešlo 96 kilometrov na dráhe imitujúcej mestské prostredie a do svojho cieľa dorazilo bez akéhokoľvek škrabanca.
Google, ktorý vyvíja svoje autá bez vodičov pre bežnú mestskú premávku v nádeji, že táto technológia odstráni dôsledky ľudských chýb pri nehodách, získal prvú “autonómnu” licenciu od štátu Nevada. To mu umožnilo ďalšie testovanie jeho malej robotickej flotily. Nevada nedávno zmenila zákony, ktoré umožnili týmto autonómnym vozidlám jazdiť po jej cestách. V Kalifornii a na Floride potom tiež úrady prišli so svojou vlastnou a v podstate podobnou legislatívou.
I keď je termín “samoriadiaci (driverless)” podľa nevadského práva trochu zavádzajúci, tieto autá nejazdia tak úplne bez vodiča. Potrebujú totiž, aby niekto obsadil sedadlo vodiča a spolujazdca. Aj tak ale môžeme vidieť, ako je táto technológia a potenciál čiastočne alebo úplne samoriadiacich áut úžasný. Na tomto videu z YouTube môžete vidieť, ako aj slepý človek dokáže ovládať samoriadiace auto a ako ďaleko sa táto technológia zatiaľ dostala. Od masovej produkcie týchto áut nás možno delí menej ako 10 rokov.
Hoci teraz vyzerá škaredo, je to super auto a až na radar na streche vyzerá toto vozidlo úplne normálne.
Aj ďalšie automobily vyvíjajú rôzne verzie svojho auta bez vodiča alebo vozidla s vyspelou kontrolou konania. Ale zatiaľ som nenašiel, že by nejaká firma došla tak ďaleko ako Google a vyvinula skutočne autonómne vozidlo. Google získal v USA patent na “prechod z kombinovaného vozidla na autonómne”. To v podstate znamená, že patentové práva sa týkajú toho, ako vodiči ovládajú svoje vozidlá a naopak, ale tiež zahŕňa použitie radarov a senzorov pre tento konkrétny účel.
Čo všetko toto auto vidí.
Taxi bez vodiča?
Verím, že samoriadiace auto spôsobí v modernej spoločnosti revolúciu, a to nielen v oblasti technológií, ale skôr sa prejaví sociologický efekt tejto technológie. Autá budú stále existovať a ľudia ich budú ďalej používať, ale spoločnosti bude brať autá úplne inak, než je tomu dnes. Len si predstavte, ako sa prostredie bez vodičov bude páčiť taxi firmám. Môžete tak vidieť celú flotilu samoriadiacich áut zaparkovaných pri kraji cesty a čakajúcich na to, až si ich požičia zasa niekto iný. Z áut i taxíkov by sa stali komodity a automobilky by sa od seba museli odlíšiť nejakým iným spôsobom. Až do momentu, kedy by táto sieť áut určených na zdieľanie narazila na kritické hodnoty a ľudia by si už nemuseli kupovať vlastné autá.
Zotrie sa tiež hranica medzi hromadnou dopravou, ako sú napríklad autobusy alebo vlaky, a individuálnou prepravou. Zdieľané autá bez vodiča sa budú skutočne hodiť. V malých štátoch ako je napríklad Dánsko, v ktorom teraz žijem, a kde je vlastné auto skutočne drahá záležitosť – čo limituje počet takýchto vlastníkov – dáva zdieľanie áut zmysel. Aj keď zdieľanie áut už nie je žiadnou novinkou a prevádzkuje ho firma Zipcar (Nasdaq: ZIP), rovnako musíte auto riadiť svojpomocne. Avšak zdieľanie automobilov bez vodiča už nie je tak vzdialenou predstavou.
Vysoká úroveň bezpečnosti možno ublíži poisťovniam
Pokiaľ sa pýtate na otázku bezpečnosti, samoriadiace auto od Googlu je extrémne bezpečné. Google auto už nabehlo vyše 300 000 kilometrov, počas ktorých došlo len k jednej nehode. Tá bola navyše spôsobená človekom, ktorý v tom čase auto riadil sám. Štátni úradníci v Nevade si všimli, že ostatní vodiči na toto vozidlo často trúbia, pretože sa skutočne riadi dopravnými predpismi, dodržiava rýchlosť a vždy zastaví na stopke. Preto by sme si už teraz mohli predstaviť, čo by nasledovalo, ak vymiznú dopravné nehody. Vodiči by už nepotrebovali poisťovať svoje autá a poisťovne by prišli o svojich klientov.
Výhody technologickej firmy
Predstavte si, ako by z celej situácie ekonomicky profitovali firmy, ktoré vyrábajú radary a infračervené senzory. Tie by totiž museli začať vyrábať senzory a radary pre 100 miliónov áut. Prosperovali by aj výrobcovia a konštruktéri čipov, ako napríklad Intel a AMR, pretože autá bez vodičov by potrebovali výkonné riadiace systémy. Len si to spočítajte. Intel si za moderný PC procesor účtuje od 200 do 600 dolárov a viac ako 2 000 dolárov za procesory do serverov. Do auta by bolo potrebné procesorov hneď niekoľko, čo by týmto spoločnostiam výrazne zvýšilo pravidelné príjmy.
Autá bez vodičov môžu ovplyvniť naše životy hneď niekoľkými spôsobmi, ale zároveň môžu byť zaujímavé pre zdatných a vizionárskych investorov. A ak vás zaujíma, kedy si také auto budete môcť kúpiť, tak si budete musieť počkať do roku 2018.
Autor: Matt Bolduc, akciový analytik, www.saxobank.sk
Britská libra | 0.7970 | 11.50 % |