Zverejnenie výsledkov Apple (AAPL) na seba vždy strháva vlnu pozornosti. Nebolo to inak ani pred ohlásením výsledkov za druhý kvartál (Q2) tohtoročného fiškálneho roku firmy. Možno bol ale tentoraz humbuk väčší ako inokedy, pretože Apple v minulom štvrťroku prekvapil podstatne vyššími príjmami a čistým ziskom. To mne (a všetkým ďalším analytikom) vyrazilo dych. Akcie od tej doby vzrástli o 33 percent a 10. apríla dosiahli hodnotu 644 dolárov za kus, čo znamenalo 53percentný nárast od oznámenia výsledkov za Q1.
Keby som mal zhrnúť názory analytikov na Q2, rozdelil by som ich do dvoch hlavných skupín a pár odhadov mimo nich. Prvá skupina predpokladala príjmy vo výške od 35,5 do 37 miliárd dolárov, čomu zodpovedal čistý zisk 12 respektíve 12,7 miliardy dolárov. Druhá skupina počítala s príjmami medzi 38 a 39 miliardami a zisky medzi 13 a 13,6 miliardy dolárov.
Odhad vedenia Applu, ktorý som znázornil v grafe vyššie ako modrú bodku, predpovedal príjmy vo výške 32,5 miliardy a zisk 8,5 dolára na akciu. To som previedol na čistý zisk 7,9 miliardy, v ktorom je zahrnutá čistá zisková marža v hodnote 24,3 percenta. Všetci dúfali, že sú tieto čísla moc nízke. Odhady manažérov navyše všeobecne bývajú skôr konzervatívne a analytici sa ich z tohto dôvodu nedržia tak striktne. V tabuľke nižšie môžete vidieť, ako Apple opakovane svojimi výsledkami prekvapuje.
Čo môžeme z týchto čísel ďalej vyčítať?
V grafe č 2 som porovnal zodpovedajúce dáta z dokumentu Saxo Bank nazvaného Factset Research Data. Pozrel som sa na tzv. rolling príjmy za štyri kvartály (číslo za predchádzajúce dva kvartály plus odhady pre nasledujúce dva kvartály), pretože vďaka sezónnym výkyvom sú iné analýzy ťažké. Ak by sme pre druhý kvartál počítali s priemernými príjmami vo výške 36,715 miliardy dolárov, potom by sa 4Q-rolling príjmy dostali na 139,9 miliardy dolárov. Z toho by 49 percent pripadlo na predaj iPhonov, 21 percent na iPady a 12 percent laptopy.
Preto je pre investorov do budúcnosti dobré mať pomerne jasnú predstavu o tom, koľko iPhonov musí Apple predať, aby si udržal svoj súčasný rast. Dôležitá je aj otázka, či má Apple nejaké problémy so získavaním nových zákazníkov. A či je napríklad Samsung schopný získať rozhodujúci podiel na trhu. V súčasnosti je najväčším rizikom pre investorov počet predaných iPhonov. Ak by sa mu nedarilo, malo by to negatívny vplyv na sentiment a následne aj ocenenia.
Vypočítal som, koľko kusov z každého zo svojich produktov by mal Apple predať (pri zachovaní ich ceny z prvého kvartálu). Počty kusov sú uvedené nižšie v grafe č 3. To by znamenalo predať približne 29,5 milióna iPhonov, 11,7 milióna iPadov a 3,3 milióna laptopov.
Marža
O Apple a mojom dlhodobom očakávaní normalizácie jeho marží som už písal skôr. Tie sa držia hodnotami vysoko nad konkurentmi a podľa mňa existuje niekoľko dôvodov, prečo by sa mala táto prax časom zmeniť.
Po prvé, konkurencia na trhu tabletov sa vyostruje a Apple tak má len obmedzené možnosti zvyšovať ceny u svojich nových produktov. Po druhé, Apple musí s každým novým modelom zavádzať čoraz viac inovácií (rovnako ako každý iný výrobca IT hardvéru), čo mu bude tiež ukrajovať zo ziskov. Po tretie, Apple už nie je tým malým hráčom, čo býval. Firma už nemôže cez noc zmeniť svojich dodávateľov ako pri uvádzaní prvých verzií iPhonu a iPadu, keď je napríklad v Číne cena alebo kvalita výrobku nedostačujúca. Z Applu sa teraz stal supertanker, pri ktorom bude celý výrobný proces zložitejší a ťažkopádnejší. Do podnikania sa vkradne apatia a produktivita klesne. V neposlednom rade si spomeňte na politické problémy, ktoré súvisia so situáciou okolo Foxconnu. Ako dlho ešte budú skalní fanúšikovia Applu privierať oči? Ak sa objaví ešte jeden alebo dva podobné problémy, mohol by Apple stratiť cenných zákazníkov. Aby tomu Apple predišiel, musí dodávateľom za svoje produkty dostatočne zaplatiť. Aj na Apple totiž doliehajú každodenné problémy veľkovýrobcov.
Autor: Peter Bo Kiaer | Saxo Bank
Britská libra | 0.7970 | 11.50 % |