Investori sa budú nepochybne dožadovať akcií Facebooku (s burzovým symbolom FB), keď sa v máji objaví na trhu jeho IPO. Ale pretože si na tento okamih budeme musieť ešte pár týždňov počkať, pozrime sa teraz na primárne emisie technologických akcií za posledné dva roky, aby sme sa realisticky dopracovali k možnému výkonu nových akcií.
U veľkej časti IPO, prevažne tých z technologickej oblasti, nakoniec k stabilnému toku ziskov nedošlo a nič netušiacej verejnosti sa prinášajú len neuveriteľné historky o ich raste.
Ak chceme s istotou zistiť, či sa IPO môže pokaziť, je potrebné prísť na to, ako plánujú so svojím novým bohatstvom naložiť prvotní investori. Veľa technologických firiem je financovaných z rizikového kapitálu (venture capital), a preto radšej verte, že investori poskytujúci tento kapitál si svoj podiel vo firme ponechajú a budú si zároveň myslieť, že daná firma má väčšiu cenu, než akú za ňu platí trh.
K tomu ale dochádza len raz za čas a vo väčšine prípadov k tejto situácii nedôjde nikdy. Prvý deň vyletí ich IPO rýchlo nahor a potom z neho všetci vycúvajú. Ale taká je podstata celého tohto biznisu.
Všetci podliehame módnym trendom
Pokiaľ chce investor budovať svoje bohatstvo s rozumom, len zriedkakedy ide do IPO naplno. Je iróniou, že mnoho investorov si to zrejme uvedomuje, ale zdá sa, že všetci na to zabudli. Je to rovnaké ako s novými atletickými topánkami, ktoré v noci svetielkujú. Všetci by ich chceli. A všetci tiež túžia po rýchlo rastúcich akciách.
Pozrel som sa na niekoľko posledných IPO technologických firiem a ich výkonnosti. Výsledky pritom prekvapili dokonca aj mňa. Týmto IPO sa darilo dokonca menej, než som očakával. Len 4 z 10 IPO mali od svojho uvedenia kladné absolútne výnosy. Celkom 9 z 10 zaznamenalo v porovnaní s indexom Nasdaq horší výkon a darilo sa len firme Zynga, a tá prekonala Nasdaqjen o nepatrných 0,3 percenta (pozri graf nižšie).
Všimnime si tiež, že výkonnosť IPO je mierne ovplyvnená cenovou hladinou, čo som vyjadril ako pomer ceny k predajom / tržbám v roku IPO. Pomer P / S (price / sales – cena / predaje) som použil jednoducho preto, že väčšina z týchto firiem negeneruje v roku svojho IPO žiadne zisky, a teda ukazovateľu P / E chýba zmysel. Ďalej je dôležité zdôrazniť, že výkonnosť indexov S & P a Nasdaq bola pozitívna počas všetkých rôznych období, ktoré sme brali do úvahy. To nám ukazuje, že celkový sentiment investorov na tomto trhu nebol negatívny, a to by mohlo ovplyvniť vnímanie týchto rizikových technologických IPO.
I keď nemôžeme na 100 percent určiť vzťahy medzi ocenením (P / S) a výnosmi po IPO, môžeme si všimnúť, že spoločnosti ako HomeAway, Renren a Pandora Media aj cez svoje extrémne vysoké ocenenia nakoniec utrpeli od svojho IPO veľké straty, konkrétne 59, 79 a 73 percent. Najlepšie sa darilo firme Zynga, ktorej ocenenie bolo relatívne nízke a pomer P / S bol 2,2. V prípade Facebooku očakávame, že v okamihu IPO bude firma ocenená na hodnotu okolo 100 miliárd dolárov. Vzhľadom na to, že tržby Facebooku boli v roku 2011 3,7 miliardy dolárov, môžeme firmu oceniť na P / S okolo čísla 27 a P / E potom na 100. Tieto hodnoty naznačujú, že akcie Facebooku budú pekne drahé a budú sa v rámci vyššie uvedených spoločností pohybovať v hornej cenovej hladine.
Avšak rovnako ako LinkedIn, aj Facebook by mal byť schopný udržať si svoje extrémne vysoké ocenenie aspoň po dobu, keď mu porastie používateľská základňa. A to jednoducho vďaka tzv. sieťovému efektu. V ňom platí, že cena tovaru, v tomto prípade siete alebo komunity, stúpa s počtom užívateľov. Tento efekt minimálne podrží vysoké ocenenie, a to aspoň na chvíľu.
Aby som teda technologické IPO zhrnul – inklinujú k veľmi drahým a neotestovaným biznis modelom. Facebook má však biznis model pevnejší a darí sa mu generovať solídne a stále rastúce zisky. Len v roku 2011 to bola 1 miliarda dolárov. Otázkou je, či sa oplatí investovať do akcií 100miliardovej firmy a predpokladať ich ďalší možný rast. Zrejme nie, a hoci to väčšina ľudí bude vedieť, mnoho z nich do toho pôjde. Presne v duchu teórie “väčšieho blázna” – sa budú spoliehať na to, že akcie potom predajú ešte väčšiemu bláznovi, než sú oni sami. Ale nakoniec zistia, že najväčšími bláznami boli práve oni.
Autor: Matt Bolduc, akciový analytik, www.saxobank.sk
Britská libra | 0.7970 | 11.50 % |