Ach, tie slávne chvíle Kodaku. Na vrchole svojho úspechu v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch minulého storočia si firma užívala podľa odhadov 80-90% hrubej marže pri predaji fotografických filmov. Deväť z desiatich filmov predaných v USA pochádzalo práve z Kodaku.
Vedenie spoločnosti samozrejme dostalo správu, ktorá predpovedala digitálnu revolúciu vo svete fotografie, a Kodak dokonca vyrobil prvý 1Mpx digitálny fotoaparát. Vedenie tejto veľmi lukratívne spoločnosti, ktorá sídlila trochu bokom, v meste Rochester v štáte New York, však odmietalo akceptovať zmeny. Všetci vieme, ako príbeh dopadol.
Teraz sa presunieme do roku 2000, kedy sa pravdepodobne Nokia a RIM, výrobca mobilných telefónov Blackberry, cítili nezraniteľným. Na prelome tisícročia si Nokia užívala rovnakú dominanciu a ziskovosť, ako predtým Kodak. A firma sa mohla stať podobne izolovanou vo svojom kampuse vo fínskom meste Espoo. Skoro rovnako to vyzeralo u RIM. Firma prostredníctvom svojich telefónov Blackberry ovládla trh firiem. Ich zraniteľnosť by mala byť poučením pre nás všetkých, ako pre manažérov firiem, tak pre investorov.
Teraz obe spoločnosti bojujú o prežitie. A čoskoro môžu obe skončiť ako Kodak.
Pôvodca problémov – Apple
Obom firmám – Nokii i RIM – ukázal v posledných rokoch chrbát Apple. Jeho príchod na trh inteligentných telefónov im spôsobil veľké straty, najmä na strane predajov a ziskov. Teraz si už nemôžu dovoliť ďalšie chyby. Pozrite sa na grafy č. 1, 2 a 3. Podobnosť s Kodakom sa nemusí zdať až tak zrejmá. Jasné ale je, že Nokia aj RIM podcenili preferencie svojich zákazníkov. Tými totiž nie sú robustné aplikácie určené pre prácu, ale zábava.
Najviac by sme sa asi mali obávať práve o Nokiu. Situácia je zložitejšia, ak vezmeme do úvahy, že tretina príjmov pripadá na Nokiu Siemens Networks, ktorá sa zaoberá budovaním telekomunikačnej infraštruktúry. Táto divízia v minulých rokoch nezarobila ani korunu a ocitla sa v problémoch najmä kvôli úspechu veľkých hráčov ako sú napríklad Ericsson a Huawei.
Vzostup a pád firemných impérií – Neobviňujte technológiu
Krachy niektorých spoločností sa zapísali ako koniec jednej éry. Príkladom je Lehman Brothers a Washington Mutual, ktorých pád znamenal koniec “éry veľkých bánk”, alebo reštrukturalizácie General Motors a Chrysler, po ktorých prišli USA o titul najväčšieho automobilového trhu.
Nokia a RIM sú priekopníkmi v oblasti “vreckových zariadení” alebo mobilných telefónov, ak vám viac sedí tento názov. Ich prístup je ale klasickým príkladom firiem, ktoré sa stali “príliš nadradenými”, čo vyústilo v stratu zámeru, aroganciu a míňanie za drahý vývoj. Obe firmy si v oblasti výskumu a vývoja udržiavali veľký náskok a snažili sa založiť budúcnosť práve na svojich laboratóriách. V tej chvíli ale prepásli spotrebiteľské trendy, ktoré bol schopný zachytiť Apple. Nutné podotknúť, že bez toho, aby mal za sebou technologický a výskumný arzenál.
Lekcia histórie
Spoločným menovateľom pre slabiny veľkých spoločností sa zdá byť neschopnosť pochopiť prevádzkové riziká svojho biznisu. Či už hovoríme o bankovníctve, automobilovom priemysle alebo telekomunikačných firmách, veľkosť ešte nezaručí ich prežitie. Keď ste sa už ocitli na vrchole, vyššie sa dostať nemôžete. V tej chvíli len bránite dosiahnutú pozíciu. Vedenie firmy ale často príde na koniec a spohodlnie. Pozrite sa na graf č. 4, čo sa v tomto prípade stane s cenou akcií.
Má Nokia šancu k zmene?
Nokia sa snaží kompletne zmeniť stratégiu. Vyhodila pritom do koša svoj vlastný softvér Symbian a začala spolupracovať s Microsoftom. Nokia tiež na barcelonskom veľtrhu Mobile World Congress oznámila, že uvažuje o predaji nestrategických častí Nokia Siemens Networks. Navyše nový rad smartphonov Lumi prekonal očakávania, aspoň podľa Nokie.
RIM sa do problémov dostal neskôr, a to vďaka nevhodne zvolenej produktovej skladbe. Spoločnosť dala v minulých rokoch prednosť výkonným manažérskym telefónom, ale v tejto oblasti prehráva okrem iného s firmou Apple. Viac sa môžete dočítať tu.
Dôležité je zmeny vytvárať, nie sa im prispôsobovať. Apple je v tomto prípade dobrým príkladom spoločnosti, ktorá dokázala vytvoriť pocit potreby medzi spotrebiteľmi. Spomeňte si na Apple v deväťdesiatych rokoch, keď firme hrozil bankrot a zachránila ho až pôžička od Microsoftu. Do podobnej pasce ako líder trhu sa dostalo aj IBM. Lenže aj táto firma potom prekonala bolestivú premenu a ako sa zdá, je opäť na vrchole.
“Čím viac viete o minulosti, tým lepšie ste pripravení na budúcnosť.” – Theodore Roosevelt
Autor: Tomas Berggren | www.saxobank.sk
Britská libra | 0.7970 | 11.50 % |