Pokračujeme ďalšou lekciou, ktorú som sa naučil pri mojej poslednej návšteve Číny. (Časť 1.)
Lekcia tretia: Made in China skutočne znamená vyrobené v Číne Číňanmi a pre Číňanov
Všetci poznáme vtipy o nálepke Made in China – až v minulom týždni som ale pochopil, čo skutočne znamená: Všetko, čo Číňania v budúcnosti kúpia, bude vyrobené v Číne a nie v zahraničí. Zoberme si napríklad vysokorýchlostné vlaky: Čína ešte pred desiatimi rokmi v podstate nemala vybudovanú železničnú sieť. A teraz sa tu vysokorýchlostné vlaky vyrábajú vo veľkom (Jeden z nich som mal možnosť vyskúšať. Veľmi príjemný spôsob cestovania!)
A teraz ilustratívny príklad toho, ako “Made in China” funguje: Číňania pozvali zahraničné spoločnosti, aby súťažili o tamojšej zákazky, avšak pod podmienkou, že sa s ňou zahraničné firmy podelia o svoje know-how. Uspel jeden japonský a jeden nemecký výrobca. Potom Čína povolala 50 tisíc inžinierov, ktorí vo dne i v noci pracovali na tom, aby tieto vlaky okopírovali. Dnes už v Číne prevažuje pri týchto vlakoch export nad importom. Dopyt po vlakoch oboch firiem, ktoré sa do výberového konania zapojili, v Číne klesol, podobne ako dopyt po vlakoch od ostatných svetových hráčov. Čína si vďaka jednotnému a dostatočne veľkému trhu jednoducho môže dovoliť ten luxus, že nemusí exportovať, aby jej ekonomika ďalej rástla.
Keď Čína hovorí o narastajúcom domácom dopyte, zahraničné spoločnosti sa so svojím tovarom chcú do Číny okamžite dostať. V skutočnosti tým ale Čína len hovorí, že chce lacno “napodobniť” zahraničné výrobky a prispôsobiť ich tamojšiemu trhu. Nechce zahraničné produkty kupovať. Chápete ten rozdiel?
Čína chce mať svoje vlastné zásoby vo všetkých oblastiach – od áut po veterné turbíny, od cementární po kiwi. Nechce byť závislá na okolitom svete, ktorý podľa nej predáva predražené výrobky – v porovnaní s čínskymi. Čína tak vytvára tzv. “tretí model” založený na tom, že 1,2 miliardy obyvateľov je dosť na to, aby ekonomika desať alebo dvadsať rokov samovoľne rástla bez otvorenia sa vonkajšiemu svetu.
Pokračovanie nabudúce.
Autor: Steen Jakobsen | hlavný ekonóm Saxo Bank | www.saxobank.sk
Britská libra | 0.7970 | 11.50 % |