Jednoducho nie som spokojný s tým, aké údaje o sebe Facebook pred vstupom na burzu poskytuje. Čím menej čísel dostanem, tým ťažšie viem predpokladať, či sú reálne.
Biznis model tejto sociálnej siete si vyžaduje od svojich užívateľov, aby toho na seba prezradili čo najviac. Pritom ale sám o sebe nič povedať nechce.
Aké čísla Facebook zverejnil?
Facebook pracuje s dvoma pojmami: počet aktívnych užívateľov mesačne (MAU) a počet aktívnych užívateľov denne (DAU). Súčasné hodnoty sú 845 miliónov užívateľov mesačne a 483 miliónov denne. Čo nám ale tieto čísla hovoria? Na základe čísla MAU si môžete nanajvýš vyvodiť, že systém Facebooku niekedy v priebehu mesiaca zaregistroval u tohto užívateľa určitú “interakciu” s jeho účtom.
A v tom je háčik, pretože Facebook si do týchto interakcií počíta i kliknutia na tlačidlo “Páči sa mi” na akejkoľvek stránke. A to v tej chvíli ani nie ste priamo na stránkach Facebooku. Akú cenu má táto aktivita? Mne príde bezcenná!
Podľa ich metodiky výpočtu ste používateľom Facebooku aj vo chvíli, keď sa pomocou svojich prihlasovacích údajov z Facebooku prihlásite na úplne inej stránke. Jednou z takých je stránka Spotify, kde si užívatelia púšťajú hudbu. V tej chvíli sa ale predsa nezaoberáte Facebookom.
To sú len dva príklady čísel, ktoré sú takmer zavádzajúce.
Odhady používania Facebooku v mobile vyzerajú nejako nízko
Aby toho nebolo málo, tak sa do čísel MAU a DAU započítavajú aj prístupy z mobilu. A tam užívateľ nerobí vôbec nič! Facebook odhaduje, že sa prístupy z mobilu na celkovom čísle podieľajú zhruba piatimi percentami. Uisťujem vás, že to je zo všetkých odhadov to skutočne najnižšie číslo. Predajcovia sa naozaj snažia, aby vymaľovali obrázok tohto IPO čo najružovejšie. Preto je vždy potrebné uvažovať aj nad predajcom, ktorý chce ukázať čo najviac toho dobrého a čo najmenej toho “zlého”.
Presné čísla o využití mobilnej aplikácie Facebooku sú dôležité, pretože z tohto druhu prístupu nemá firma žiadne príjmy! A čo sa Facebook rozhodol zverejniť? Dozvedeli sme sa len mesačné počty mobilných užívateľov (MAU)! V tomto prípade nám dokonca ani firma nemieni povedať, koľko je užívateľov denne (DAU) – a asi to nebude priaznivo vyššie. Mňa osobne by zaujímali presné pomery medzi prístupmi online, ktoré generujú príjmy, a medzi prístupy na mobile, ktoré žiadne peniaze neprinášajú.
Facebook má len dáta, dáta a zase dáta. Dáta sú ich živobytie! Takže by mohli zverejniť takmer všetko, ale to by museli chcieť.
Čo by som rád vedel
Po prvé – Facebook pozná celkový počet užívateľov. Ale čo toto číslo znamená? Koľko z celkového počtu užívateľov je registrovaných v nejakom formulári? Koľko je neaktívnych užívateľov, ktorí napríklad posledné tri mesiace stránky vôbec nenavštívili?
Po druhé – MAU. Každý mesiac Facebook prehlasuje, že u 845 miliónov ľudí prebehla nejaká interakcia. Ale odkiaľ títo užívatelia do systému pristupovali?
Vyššie som “strelil” odhady prístupov cez tlačidlo “To sa mi páči” a “logovanie cez facebookový profil”. Len si predstavte, že mám do istej miery pravdu. To by totiž znamenalo, že tých cenných užívateľov je len zhruba 300 miliónov!
Facebook, prosím, daj mi vedieť, koľko aktivity vychádza z tých bezcenných účtov?
To by sa dalo ďalej pitvať, aby sme zistili, koľko ľudí je pravidelne prihlásených a koľko z nich je prostredníctvom účtu iba prihlásených. To popisuje tabuľka č 2.
A koľko času užívatelia strávia na “reálnych” stránkach Facebooku. Má to naozaj nejakú cenu? Nie je to len o vstupovaní a vystupovaní alebo skôr o používaní Facebooku ako respirátora? Tak kde sa ukrýva ten hrniec plný zlata? Nižšie som vytvoril tabuľku dĺžky prístupov, ktorá by bola alarmujúca.
Kto sú vlastne užívatelia?
Aké je zloženie užívateľov podľa veku a pohlavia? Sú niektoré sektory aktívnejšie ako iné? Hrajú hry 15-ročné dievčatá alebo chlapci? Aké sú príjmy z každej zo skupín? Môže Facebook očakávať, že jeho najaktívnejší používatelia začnú za služby platiť? To samozrejme predpokladá, že bude Facebook schopný ponúknuť služby, ktoré budú chcieť.
A čo model, kedy sú základné služby zadarmo a platí sa až za tie rozširujúce?
Biznis model sociálnych sietí je do istej miery stále neodskúšaný. Koľko peňazí sú užívatelia schopní poskytovateľovi služby zarobiť? Úprimne povedané, ako komerčné môžu stránky sociálnych sietí byť, kým ich užívatelia vypnú? Potenciálne zisky z mobilných zariadení sú pravdepodobne nižšie, než sa čakalo. Jednoducho preto, že používatelia nebudú chcieť na svojom šikovnom telefóne obťažujúce reklamy.
Niektoré sociálne médiá, ako napríklad LinkedIn, používajú taktiku, že sú základné služby zadarmo a platí sa až za tie rozširujúce. Skúsenosť ukazuje, že maximálne 10-15 percent všetkých užívateľov je ochotných za služby platiť a práve títo zvyšujú zisky poskytovateľom služieb.
Rýchle porovnanie so službou Skype
Vyššie som porovnal mnoho rôznych čísel. Poporiadku a v kontexte ich nájdete nižšie v tabuľke 4. Vlani v lete odhalil hrubý počet svojich užívateľov Skype. K tomu ale pridal aj štatistiky, kto sú jeho aktívni a platiaci užívatelia. Práve tieto jednoduché informácie sú veľmi dôležité pre pochopenie celkového biznis modelu firmy. Tak kde sú tvoje čísla Facebook?
Dovolil som si vyplniť odhadovaná čísla, aby som zdôraznil, aké čísla zhruba Facebook môže mať. Ide iba o kvalifikované odhady. Čo si o tom myslíte vy?
Osobne by som vyžadoval veľmi vysoké prémie, ak Facebook neposkytne viac informácií.
Autor: Peter Bo Kiaer | Saxo Bank
Britská libra | 0.7970 | 11.50 % |