Ako sme spomenuli v predchádzajúcom článku, IPO v roku 2011 boli buď výhra alebo prehra, pričom väčšina rástla prvý deň a potom sa vydala dole. IPO Facebooku by mohlo na investorov pôsobiť ako červená handra na býka, 10 percentuálny podiel je k dispozícii za 10 miliárd dolárov. Otázka teda znie: má Facebook cenu 100 miliárd dolárov? Rýchla analýza spoločnosti z dielne Saxo Bank snáď na túto otázku odpovie.
Podľa eMarketeru vzrástli reklamné príjmy Facebooku z 2 miliárd USD v roku 2010 na 4 miliardy v roku 2011, pričom 89 percent týchto príjmov pochádza čisto z reklamy a zvyšok pochádza z kreditov na Facebooku. Ako je vidieť v tabuľke 1, kredity na Facebooku rastú obrovským tempom, oveľa rýchlejšie než o koľko rastú tradičné reklamné príjmy konkurentom Googlu a Yahoo.
Ak berieme hodnotu firmy z prípadného IPO ku koncu roka 2011, teda približne 100 miliárd USD, bolo by P/E Facebooku na hodnote 100 extrémne vysoké. Ale ak Facebook dokáže v najbližších troch rokoch zvyšovať zisky rovnakým tempom ako v minulosti, kedy dosahoval rast 100%, potom by v roku 2014 bolo ohodnotenie P/E na hodnote cca 12, čo už extrémne vôbec nevyzerá. Samozrejme otázka rastu je diskutabilná, ale núti vás aspoň premýšľať o prípadných IPO a ich ocenenie.
Porovnajme Facebook s inou technologickou spoločnosťou, aj keď s iným biznis modelom. Amazon má očakávané P/E v horizonte jedného roka približne 100 a teraz môžeme vedľa seba postaviť ocenenie oboch spoločností. V tabuľke 2 je uvedený obrat a zisk Amazonu. Zatiaľ čo spoločnosť výrazne rastie, vykazuje nízku ziskovú maržu a ukazovateľ PEG (P/E k rastu) je 3,4 (Facebook má ukazovateľ PEG na hodnote 1,5). To ukazuje, že investori sú ochotní platiť za rast firmy. A ak vykonáme pre Amazon podobnú kalkuláciu ako pre Facebook do roku 2014, potom P/E Amazonu môžeme za tri roky čakať okolo hodnoty 40, zatiaľ čo P/E Facebooku okolo hodnoty 12.
Ak investori pochybujú o raste online reklamy na Facebooku, tabuľka 3 a 4 zobrazuje silnú mieru rastu reklamných príjmov Facebooku. Na Facebook pripadá 12 percent celkových online reklamných príjmov v Amerike za rok 2010. A tento podiel by sa do roku 2012 mal zvýšiť na 20 percent. To je veľmi významná informácia, najmä ak sa čaká, že online reklamné príjmy v Amerike vzrastú do roku 2012 na 15 miliárd USD.
Investorom sa IPO nevyplácali, pretože po jednodňovom raste sa kurz akcií po počiatočnej eufórii vydal smerom dole. Hoci sa má za to, IPO Facebooku bude ocenené pomerne vysoko, a samozrejme za predpokladu, že porastie, nemusí byť táto akcia nakoniec márnou príležitosťou.
Autor: www.saxobank.sk
Britská libra | 0.7317 | 19.00 % |